Mikz kallas ofta för en kändis-app men Istvan Beres, vd för företaget, är inte säker på att det är rätt benämning. Syftet med Mikz är att samla all information på ett ställe. Istället för att användare ska behöva följa en person eller ett företag genom massor av olika flöden så kan de hålla sig uppdaterade på ett och samma ställe. Kanalen Zlatan unplugged till exempel, där aggregeras fotbollsproffsets medverkan i traditionella medier och egna sociala kanaler. Dessutom publicerar Zlatan Ibrahimovic och andra kända personer unikt material särskilt framtagen för sina Mikzföljare. I Finland lanseras appen i samarbete med en av landets mest populära popartister Robin Packalen.
Mikz affärsmodell är annonsburen och appen är gratis att ladda ner för användarna. Mikz profiler ersätts med 20 procent av inkomsterna som görs på annonsförsäljningen kopplad till deras innehåll. Det är entreprenören Dan Olofsson och hans ägarbolag Danir som står bakom finansieringen av projektet.
Företagets mål är att lansera globalt och få 10 miljoner användare innan år 2017.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...