Det är kommunikationsbyrån JMW som har tagit fram kampanjen som ska lyfta surfplattan Surface Pro 3. Produkten ska kunna ersätta användarens laptop och Microsoft vill visa hur väl den underlättar mobilt arbete. Målgruppen är den generella kontorsarbetaren som vill lämna skrivbordet och få ett nytt perspektiv på arbetslivet.
– Vi brinner för att ge människor möjlighet att jobba var och när de vill. Det nya arbetslivet bygger på produktivitet på egna villkor. Vi vill därför tipsa om smultronställen där man kan jobba effektivt, Karin Zingmark, marknadschef på Microsoft.
Kampanjen är lokal i Sverige och består av en film och en karttjänst. Karttjänsten är central, den ska göra det lättare att hitta och dela nya, inspirerande platser att arbeta på. Tjänsten är användargenererad och har en sökfunktion som gör att man kan hitta en arbetsplats som passar just sina behov. Det kan handla om var det finns bra uppkoppling eller vilka ställen som tillåter husdjur. Människor kan även registrera mobila arbetsplatser som de rekommenderar.
Filmen ligger på Youtube. I den visar cirkusartisten Manda Rydman hur man kan vara mobil och flexibel på mer oväntade vis.
Vad har ni för mål med kampanjen?
– Målsättningen är att skapa dialog om flexibelt arbete. Kampanjen är ett led i ett större arbete vi gör i samma syfte. Vi arrangerar bland annat en jobba-hemma-dag om året. Anledningen till detta är att vi är övertygande om att dagens talanger ställer högre krav på arbetsgivaren och tekniken. Ingen vill längre sitta låst vid skrivbordet. Att skapa en flexibel arbetssituation är en förutsättning för företag att attrahera nya talanger.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...