Förra året arrangerades Microsofts Jobba hemma-dagen för första gången. Syftet med dagen är att belysa fördelarna med att jobba hemifrån och visa på vilka möjligheter det finns att göra så.
Över 50 företag och organisationer stängde då kontoret för en dag och lät medarbetarna jobba från sina hem.
Nu drar det ihop sig årets Jobba hemma-dagen, som i år är den 6 februari. Målet i år är att fördubbla antalet deltagande företag. Förutom Microsoft är också företag som IDG och Skype med och stöttar.
– Att stänga kontoret är inte det huvudsakliga, utan det handlar mer om att man visar att man tror på ett flexibelt arbete, att man är ett flexibelt och modernt företag som tycker att arbete inte är en plats utan något man gör, säger Rebecka Bjelfvenstam Keeling, inhyrd pr-konsult från JMW.
Hon berättar att mjukvaruföretaget jobbar mycket med sociala medier för att uppmärksamma dagen, bland annat Facebook och Twitter där de ”tipsar om olika, bra sätt att jobba hemifrån på”.
– Vi hoppas på att det sprider sig organiskt, att fler som kanske vill jobba hemifrån ska prata med sina chefer, att fler ledare tycker att det verkar som en bra grej att vara med på.
Microsoft har även haft rundabordssamtal med ett antal relevanta organisationer och opinionsbildare, som exempelvis Makalösa föräldrar, Gröna bilister och Världsnaturfonden.
– Vi jobbar på med många olika kontakter.
Hur ställer sig facken till Jobba hemma-dagen?
– Vi hade med en person från Unionen, som var väldigt positiv. Förra året skrev de en artikel i tidningen Kollega, om Jobba hemma-dagen. Det är främst med dem som vi pratat med, kanske mest för att många av Microsofts medarbetare är medlemmar i Unionen.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.