MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, kampanjar mot Volvos nya reklamfilm”XC60 – Föräldrarna”.

I filmen sätter sig en trött förare vid ratten, som sedermera nickar till men rädas av bilens säkerhetssystem.

I ett utskick skriver MHF att reklamfilmen ”leder tankarna helt fel när det gäller moderna automatiska säkerhetssystem i bilar”.

MHF skriver vidare: ”Signalerna om att Volvo räddar dig när du somnar kan lätt översättas till att din Volvo även kan hantera situationen när du SMSar, har tagit medicin eller alkohol som gör dig olämplig som förare. Det hjälper inte att man i eftertexten påminner om förarens eget ansvar”, skriver MHF vidare.

”Syftet med reklamfilmen är att informera om de aktiva säkerhetssystem som finns i våra bilar och som supportar föraren i situationer då de kan bli distraherade”, mejlar Karin Wik, presschef på Volvo Cars.

Hon lägger till:

”Vi vill visa verkligheten som den ibland kan vara för trötta småbarnsföräldrar, med glimten i ögat. Grunden för vår syn på aktiva säkerhetssystem är att hjälpa till att undvika eller mildra olyckor innan de händer. Om en olycka skulle vara oundviklig har vi också tekniken för att göra verklig skillnad. Viktigt att komma ihåg är dock att föraren alltid är ansvarig för att fordonet framförs på ett säkert sätt samt att gällande lagar och trafikbestämmelser följs. Till exempel genom att köra utvilad samt att se till att ta regelbundna pauser för att undvika att man kör för trött”.