Tidningsutgivarna, TU, beslutade nyligen att genomföra sparåtgärder för att få budgeten i balans till år 2015. Sparpaketet innebär dock att organisationen inte har något utrymme i budgeten för att ge ut branschtidningen Medievärlden, som kostar TU två miljoner kronor per år.
I fredags meddelade TU därför att de söker nya ägare till tidningen, som länge varit nedläggningshotad. Men om ingen affär är klar innan sommaren 2013 kommer den att läggas ner.
För redaktionen kom dock beslutet inte som en chock. Enligt tidningens chefredaktör Axel Andén har hotet om nedläggning alltid hängt över dem. Men det är ändå ett tungt besked.
– Det är ganska blandade känslor. Vi kastas ju ut i osäkerhet, att inte ha garanterad finansiering, men samtidigt tvingar det oss att tänka om hela verksamheten och hitta en starkare grund att stå på som eget bolag och med nya ägare, säger Axel Andén.
Redan nu är jakten på nya ägare i full gång. Enligt Axel Andén för de samtal med flera tilltänkta ägare. Han vill dock inte uppge vilka de är.
– Vår ambition är att vara transparanta, men det blir bara dumt att gå ut med det innan man ens vet om de är seriöst intresserade. Det kan också skada förhandlingarna, säger han.
Vad skulle nya ägare kunna innebära för Medievärlden?
– Förhoppningen är att det blir en starkare och kanske oberoende tidning, om man har fler ägare. Vi har ju alltid haft en dröm om att vara ett eget bolag. I dag är vi en del av TUs organisation, men nu har vi fått klartecken av TU att bli ett eget bolag. Det öppnar upp för att kunna ta in flera olika ägare, och inte bara en.
Är ni hoppfulla då?
– Ja. Men det är klart, man kan inte ta något för givet.
Han själv kommer fokusera sin tid på att hitta nya ägare och istället låta sina två medarbetare sköta det mesta av nyhetsarbetet på tidningen.
Vidare berättar Axel Andén att Medievärlden sedan beskedet fått stort stöd från läsare och andra personer, som även skickat in egna idéer om hur tidningen kan räddas.
– Det är vi väldigt glada för, det värmer.
Exempelvis har många tagit upp crowdfunding som en kompletterande intäktskälla, vilket skulle öppna upp för vem som helst att gå in med finansiering. En annan idé är att ta betalt för olika tjänster, som exempelvis ett nyhetsbrev.
Ni ska inte själva på Medievärlden gå in och köpa?
– Det skulle absolut kunna vara ett sätt, som en del i att många går in. Men vi är inte rika personer. Vi skulle inte klara av det själva, även om vi tror på det. Det skulle kunna, på några års sikt, gå att få en verksamhet som går i balans, men innan dess behövs en starkare aktör.
Tidningens främsta intäktskälla är platsannonser. Enligt Axel Andén sålde tidningen i år för drygt en halv miljon kronor. Intäkterna landar dock på cirka 300 000 kronor, efter säljbolagets provision.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...