Åker toppolitikerna till Almedalen för att delta i seminarier? Träffa allmänheten? Låta slumpen styra lite? Debattera med kreti? Och pleti? Knappast. Är det någon toppolitikerna träffar är sannolikheten mycket stor att det är en journalist och är det något de gör är det troligen ett medieevenemang.
 
I år har de större medierna sjösatt inte mindre än tolv format som kräver närvaro av toppolitiker. Runt hälften av dem är helt nya.
Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin ska till exempelvis vara med i de två formaten Raka Svar och Morgon i Almedalen.

Båda görs av Expressen. Inget av dem fanns för tre år sedan. När Göran Hägglund talar leder det till mins tio medieframträdanden, bland annat i Aftonbladets tält, i Expressens tält på Dagens Samhälles scen i P4 och två morgonsoffor. Om det var någon som undrade varför han inte dök upp på det där minglet eller seminariet.
 

Bland annat följande format behöver toppolitiker fundera på i dag när de åker till Almedalen.
 
* Raka Svar (expressen)
* Strömstedt & Anderson (tv4)
* Partiprogrammet (aftonbladet)
* Almedalen direkt (tv4)
* Debatt Almedalen (svt)
* Mellin möter (aftonbladet)
* Pihlblad & Svensson (tv4 news/expressen)
* P4 Extra (sr)
* Britts möter (aftonbladet)
* P1 Morgon (sr)
* Morgon i Almedalen (Expressen)
* Dagens Samhälle – intervjuar 53 makthavare
 
Varje medieframträdande lär ta minst en timme fördelat på förberedelser, logistik och framträdande. Och då toppolitikerna oftast är i Almedalen bara ett par dagar, är det lätt att inse att tiden för spontanitet och infall är lika med noll. Seminarierna dräneras på toppolitiker och tappar därmed attraktionskraft för lobbyapparaten som smörjer hela Almedalsmaskineriet. Pr-byrån Westanders vd Patrik Westander stannar hemma i år för att i stället skicka en delegation till Tennisveckan i Båstad.

 

Risken finns att Almedalen utvecklas till ett större grillparty à la Maramö, där stormedierna och toppolitikerna koncentrerar och flyttar sitt normala umgänge till en ny plats över huvudena på sin publik. Storjournalister som Niklas Svensson och Anders Pihlblad brukar sällan synas på seminarier om inte de får sitta på scenen själva. Nästa steg verkar vara att de tar med sig också politikerna därifrån.
 
Grillade gjorde även Gudrun Schyman, men då var det pengar och inte korv. Pengar eldar sannolikt även de stora mediernas redaktioner i Almedalen. Aftonbladet sjösätter i år sju format för rörlig bild. Listan på annonsörer som bär de kostnaderna skulle vara intressant att se. Likaså enkäten som visar hur publiken och finansiärerna av till exempel SVTs och Aftonbladets journalistik ser på den överetablerade Almedalsbevakningen.
 
Klart är att stormedierna och toppolitikerna sätter en egen styrande agenda för Almedalen. Vid förändringar öppnas möjligheter. Eftersom toppolitikerna blickar upp mot de stora traditionella mediehusen snarare än kliver runt på gräsrotsnivån i Almedalen, borde det finnas öppningar för färgstarka politiker som vågar tänka nytt och släppa på den ängsliga mediefixeringen. Ja, det ger väljare att vara med i tv. Men den politiker som vågar vara spännande på plats i Almedalen lär också få all tv-tid i världen.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion.