Mediebyråernas köp ökade 2022 – men bistert årsslut
Med en ökning på 3,6 procent kom mediebyråerna upp i totalt 14,5 miljarder kronor i reklamköp för sina uppdragsgivares räkning.
Mest ökade köp i reklam på biografer, som drabbades hårt av pandemin. Här ökade köpen med 127 procent till 49 miljoner kronor.
Bland de större medieslagen ökade utomhus med 39 procent till 1 595 miljoner kronor. Online video ökade med 12 procent till 1 633 miljoner kronor och sökordsannonsering med 9,2 procent till 771 miljoner kronor.
Tv är fortsatt den största mediekanalen för mediebyråerna, trots ett tapp på 1,6 procent till 4 799 miljoner kronor. Näst störts är online display (banner-annonser) som tappade 4,5 procent till 2 087 miljoner kronor.
Under december minskade mediebyråernas köp med 11 procent till 988 miljoner kronor.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.