– Tunnelbanan i Stockholm är ingen glad miljö. Det är lite stelt, folk sitter och är trötta. Det behövs lite vårsol och något mer som får folk att tänka efter, att det kanske är värt att titta upp och le en gång extra åt någon som behöver det. Det är att ändra ett beteende, men det är samtidigt ett beteende som redan finns hos människan, säger Cathrine Stenemyr, nordisk varumärkeschef för Oral Care på Unilever.
 
Kampanjen ”Leende veckan” har pågått sedan i måndags. I ett samarbete med Metro delar 125 personer ut varuprover av Pepsodents tandkräm till förbipasserande på en rad olika platser. Var dessa är går att hitta i mobilen. I Metro går också artiklar från Unilever hela veckan som handlar om bland annat hur ett leende kan hjälpa i karriären och påverka också omgivningen.
 
Dessutom har bolaget skickat ut fyra så kallade ”Helping hands” som ska förutom att le också hjälpa främlingar på olika sätt. Till exempel att hjälpa äldre med kassor eller hålla upp dörrar.
 
– Vi tyckte att det kunde vara en trevlig match som går hand i hand med varumärket, att faktiskt kunna göra lite nytta i samhället, säger Cathrine Stenemyr.
 

Kampanjen har tagits fram i samarbete med mediebyrån Mindshare. Någon pr-byrå har de inte jobbat med. Hur mycket kampanjen kostar vill Cathrine Stenemyr inte uppge.