I går chockade Fredrik Reinfeldt delar av den avancerade publiken i Almedalen genom att läsa copy-texten till en annons från McDonalds. I annonsen berättas att McDonalds tror på svenska ungdomar och låter de ta ett stort ansvar för hela produktionskedjan.

"Just så", tyckte Fredrik Reinfeldt och nu snackas det om Moderaternas McJobs. McDonalds kommunikationschef Raymond Mankowitz, var på plats i Almedalen och lyssnade på talet.

 
– Det tyckte vi var väldig trevlig och roligt. Det är gör oss så klart stolta. Och det är kul för våra 12 000 medarbetare att bli omnämnda.
 
Vad betyder det för McDonalds?
– Det är väldigt positivt att statsministern uppmärksammar vår kampanj och budskapet i det. Temat är att vi tror på Sveriges ungdomar. Vi anställer 3 000 personer per år då många som står utanför arbetsmarknaden. Många som söker jobb hos oss har inget cv. Vi blir första raden i det.
 
Har ni lobbat för att få in kampanjen i talet?
‑ Nej, det har vi inte.
 
Ni har också intygat att ni anställer flera ungdomar efter den sänkta restaurangmomsen och sänkta arbetsgivaravgiften för unga, två reformer signerade regeringen Reinfeldt. Kan det ha påverkat?
– Det kommenterar jag inte.