Malmös bostadsbolag lägger 1,3 miljoner på hälsningsfraser
Kampanjen kallas ”Säg hej till din granne” och den största posten är ett broschyrutskick som skickas till bostadsbolagets 23 000 kunder. Broschyren är illustrerad och innehåller tips på hur grannar bygger ytliga kontakter med andra boende i närområdet
Kampanjen kallas ”Säg hej till din granne” och den största posten är ett broschyrutskick som skickas till bostadsbolagets 23 000 kunder. Broschyren är illustrerad och innehåller tips på hur grannar bygger ytliga kontakter med andra boende i närområdet. Till exempel tipsas det om hur man kan hälsa och olika sätt att vinka på.
– Kampanjen handlar dels om tryggheten i våra områden, men också om beteendeförändringar och hur vi beter oss mot varandra, säger Margaretha Söderström som är kommunikationschef på MKB.
MKB lutar sig bland annat mot en undersökning som Swedbank har gjort. Den visar att fem av tio tycker att en glad hälsning från grannen är den viktigaste faktorn för att öka trivseln.
– Det är enkelt, ingen rocket science. De behöver inte bli bästa vänner, men de känner igen varandra, byter en nick och säger hej.
Margaretha Söderström nämner också den oroliga situationen i Malmö i våras som ett skäl till satsningen.
– Våra kunder behöver inte bli bästa vänner, det räcker att de känner igen varandra, byter en nick och säger hej. Då blir det trevligare och tryggare.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har ju inte hållit på så länge än, men jag har fått några konkreta reaktioner redan. En kund tyckte att det var banalt, en annan tyckte att det var jättebra och en tredje föreslog att vår egen personal skulle bli bättre på att hälsa på kunderna.
Hon fortsätter:
– Broschyren har vi tagit fram lite med glimten i ögat och att det väcker reaktioner är väldigt roligt. Vi har uppmärksammat något som gör att folk börjar prata.
Vad kostar kampanjen?
– Vi har en budget på 1,3 miljoner kronor för allt, men det som kostade mest var att producera och skicka ut broschyren. Vi ville verkligen nå ut till alla och då tyckte vi att det var enklast att skicka till våra kunders hemadresser.
Vilken byrå jobbar ni med?
– Under arbetet med broschyren har vi tagit hjälp av en liten reklambyrå från Malmö som heter Formfederationen.
MKB är Malmös största bostadsbolag och står för omkring en tredjedel av hyresmarknaden.
Oscar Örum
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.