Enligt undersökningen, som genomförts av analysföretaget Aalunds, använder 59 procent av näringslivsjournalisterna sociala medier för att hitta nyheter. Det är en ökning med 9 procent, jämfört med 2010.
 
De främsta medierna är Facebook, Twitter och bloggar. Facebok står för den största delen, med 77 procent. 48 procent av näringslivsjournalisterna uppgav att de använder Twitter i arbetet, medan 42 procent svarade bloggar.
 
Undersökningen genomfördes också i Danmark, Norge och Finland. Även i dessa länder har användandet bland journalister ökat, visar pr-barometern.
 
Andelen journalister som använder sociala medier i Danmark är 59 procent, jämfört med 46 procent i fjol. I Finland är siffran 56 procent, upp från låga 42 procent 2010.
 
Norge är dock det land där flest journalister använder sig av sociala medier för att leta nyheter. 74 procent av näringslivsjournalisterna uppgav att de använder sociala medier som källa, en ökning med 10 procent.
 
Även i de andra nordiska länderna är Facebook det mest använda sociala mediet. Populärast är det i Danmark, där andelen var 90 procent.
 
Totalt deltog 900 nordiska journalister i undersökningen, varav 176 var svenskar.
 
I dagens utgåva av Veckans Brief finns en utförlig artikel om svenskarnas användning av sociala medier jämfört med traditionella medier.
 
Ardalan Samimi