Artikeln handlar om hur Magdalena Andersson träffade USAs president Joe Biden och då hade med sig ljusstake tillverkad av ”världens första fossilfria stål” från Hybrit, ett samarbete mellan SSAB, LKAB och Vattenfall.

Lars Beckman ser artikeln som ”reklam” för statsministern i ett läge där partierna befinner sig på väg in i valrörelsen. Han tycker även att Vattenfall har blivit politiserat, och hänvisar bland annat till rekryteringen av presschefen för Sverige, Natalie Sial, efter att ha jobbat som pressekreterare inom regeringen i sex år, bland annat för statsråden Mikael Damberg och Ylva Johansson.

”Att svensk industris framgångar får internationell uppmärksamhet tror jag att de allra flesta svenskar tycker är positivt”, kommenterar Natalie Sial, via mejl.

Hon påpekar att Vattenfalls koncernpresschef (Markus Friberg) kommer från Moderaterna och har jobbat som pressekreterare åt bland annat den moderata statsministern Fredrik Reinfeldt.

”Det påverkar inte inriktningen på vårt arbete”, anser Natalie Sial, och lägger till:

”Vattenfalls strategi och ställningstaganden fastställs av ledningsgruppen och styrelsen precis som i alla andra bolag”.

Lars Beckman tycks dock inte köpa resonemanget.

– Lise Nordin (energipolitisk talesperson för MP) avslöjade i ett poddsamtal att Miljöpartiet och Socialdemokraterna hade bytt ut två ledamöter för att kunna påverka Vattenfalls vd och inriktning. Vd (Magnus Hall) avgick också efter att han hade sagt till Dagens Industri att vindkraft inte var lönsamt.

Lars Beckman utvecklar:

– Tyvärr är Vattenfall politiserat. Lise Nordin lyfte fram att det fanns en informell styrning av Vattenfall. Då kan man undra hur demokratiskt det är när det inte finns någon insyn och öppenhet i hur Vattenfall leds.

Lars Beckman anser att ”det inte kan vara ett statligt bolags uppgift att göra reklam för politiker ett valår”.

– Man ska vara extra försiktig, oavsett regering, med att ägna sig åt partipolitik i statliga bolag.