Kaffetillverkaren Löfbergs tar ut sin nya syftes- och värderingsdrivna strategi i form av ett ”jämställt kaffe” i begränsad upplaga.

I kväll brakar QX Gaygala loss. Med sig efteråt i goodie-bagen får besökarna ett paket Equality Light Roast får Löfbergs.  För varje sålt paket skänker Löfbergs en krona till Regnbågsfonden. Kaffet finns i begränsad upplaga och når butikerna vecka åtta. Med kampanjen vill Löfbergs visa att företaget tar ställning för allas lika värde.

– Vi håller på att lansera en ny strategi där vi har jobbat med djupgående omvärldsbevakning och där vi tror att det kommer att handla om att ta ställning och driva frågor man tror på. Det här är ett tecken på det, säger Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs.

Löfbergs kommer att berätta om Equality Light Roast främst i sina sociala medier och event, bland annat på Urban Dehlis tre butiker och på företagets egna flagskeppsfik i Stockholm.

Equality Light Roast kommer att säljas av Citygross, Ica och Matrebellerna.

– Den kommer inte att stå i vanliga kaffehyllan utan i en särskild halvpall, som vi har tagit fram.

Kampanjen pågår tills upplagan på 275 000 paket är slutsåld.