Det var i mars som Landsorganisationen ansökte om att registera Sveriges Jämställdgetsbarometer hos Patent- och registreringsverket. Den 19 oktober blev ansökan beviljad och registrerad. 
 
Men namnet är inte nytt.  Såväl den finska motsvarigheten till Statistiska Centralbyrån, Statistikcentralen, som försäkringsbolaget Folksam har haft sina egna  ”jämställdhetsbarometrar”. I Folksams jämställdhetsbarometer från 2010 undersöktes bland annat andelen kvinnor i svenska styrelserum.
 
Vad skiljer er barometer från till exempel Folksams?
– Vi ska ta ett bredare grepp och relatera till arbetsmarknaden utifrån ett löntagarperspektiv, säger Kristina Mårtensson som är planeringschef på LO. 
 
Vad handlar Sveriges Jämställdhetsbarometer om?
– Det är en relativt enkel produkt. Det handlar om att visa på utvecklingen av jämställdheten för kvinnor i Sverige, inte bara för LO-kvinnor utan också utvecklingen i stort. Vi håller på att ta fram nyckeltal som är relaterade till arbetsmarknaden, till exempel när det gäller arbetslöshet, deltidsarbete och öppettider inom barnomsorgen. 
 
Enligt varumärkesregisteringen är Sveriges Jämställdhetsbarometer en del av LOs ”annons- och reklamverksamhet samt marknadsföring". 
 
Hur ska ni använda Jämställdhetsbarometern?
– Det blir en del i vår opinionsbildande verksamhet och viktigt för att veta vilka frågor vi ska driva, som till exempel kvinnors arbetsvillkor och arbetsmiljö. Det är också viktigt när det gäller att driva frågor gentemot samhället i stort.
 
Enligt Kristina Mårtensson ska LO under 2013 arbeta fram vilka mätområden och mått Jämställdhetsbarometern ska innehålla. Den första barometern ska presenteras under 2014. 
 
Oscar Örum