Avsiktsförklaringen innehåller även en en vision för den svenska livsmedelssektorn samt vad svensk livsmedelsproduktion kan åstadkomma.
– Livsmedel är en av de största sektorerna. Det här är början på arbetet med att skapa en gemensam arena. Om man tittar i regeringens livsmedelsstrategi så fanns det en rekommendation i den att livsmedelssektorn skulle må bra av att hitta en arena, säger Stina Petrini, kommunikationschef inom Orkla.
Vad ska arenan användas till?
– Det gäller att skapa fokus på överskridande frågor som forskning, entreprenörskap och kompetensförsörjning. Det handlar om hur vi tillsammans ska utveckla livsmedelssektorn.
Vilka frågor ska ni jobba med?
– Vi har inte satt någon agenda. Det är första steget att börja samverka. Vi tycker att det är viktigt att vi tar ställning och skapar möjligheten och att vi till exempel blir ett attraktivt karriärsval.
Men ska inte er branschorganisation Livsmedelsföretagen jobba med den typen av frågor?
– Nja. Livsmedelsföretagen har den viktiga uppgiften att bevaka medlemmarnas intressen. Det här handlar mer om att fokusera på gränsöverskridande frågor som rör forskning och kompetensfrågor.
Ännu är inget bestämt om vad den gemensamma arenan ska heta och hur den ska finansieras.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...