• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

05 Apr 2016

Liberaler vill utvärdera Elon Musks Hyperloop

Det är de tre L-ledamöterna Mathias Sundin, Maria Weimer och Robert Hannah, som prestenterar sin idé i ett inlägg i Dagens Industri som här återges i sina väsentligaste delar:

Det är de tre L-ledamöterna Mathias Sundin, Maria Weimer och Robert Hannah, som prestenterar sin idé i ett inlägg i Dagens Industri som här återges i sina väsentligaste delar:


”Hyperloop är ett nytt transportsätt som kan beskrivas som en kombination mellan rörpost, ett air hockey-bord och en Concorde. Vagnar, med människor eller gods, åker i rör, i hastigheter över 1000 kilometer i timmen. Det skulle ta en halvtimme att åka mellan Stockholm-Göteborg, lite drygt 35 minuter Stockholm-Malmö och strax under en timme Stockholm-Luleå. Eftersom tekniken är mycket ung är kostnaden svår att veta, men de inledande beräkningarna gör den avsevärt mycket billigare än höghastighetståg.
Idén till hyperloopen föddes ur en frustration kring just höghastighetståg. Elon Musk, grundare till elbilsbolaget Tesla och rymdbolaget SpaceX, reagerade 2013 på den höga kostnaden och långa pendlingstiden för en ny tåglinje mellan Los Angeles och San Francisco. Musk menade att det måste gå att göra annorlunda och satte samman en arbetsgrupp med ingenjörer från de båda bolagen. De fick i uppdrag att komma med ett alternativ som skulle vara snabbare, billigare, säkrare, mer lättillgängligt, väderoberoende och ha mindre påverkan på miljö och liv längs sträckningen.
Ett halvår senare presenterade de ett förslag. Samtliga önskemål var uppfyllda och hyperloopen, som Musk kallade den, har sedan dess rönt stor uppmärksamhet världen över. President Obama är mycket intresserad och får regelbundna briefings om projektet. Hans infrastrukturminister jobbar nära bolagen som nu utvecklar konceptet och amerikanska staten har kontrollerat så att all teori i upplägget håller. Tre företag har bildats och två testbanor håller på att byggas. En SpaceX-tävling för utformningen av vagnarna (poddar) lockade 1000 deltagande forskare och studenter och vanns av ett team på MIT. Flera regeringar världen över har visat intresse och alldeles nyligen slöt slovakiska staten ett avtal med ett Hyperloop-företag, för att prospektera en hyperloop.
I korthet fungerar tekniken så att röret har ett lågt lufttryck vilket skapar låg friktion för poddarna. Det krävs därmed relativt lite energi för att driva dem framåt. Drivningen sker av en elmotor, i stil med den som sitter i elbilar. Varje podd tar 30-40 människor och man kliver på vid stationer, likt tågstationer. Till skillnad från tåg så åker dock inte flera vagnar samtidigt utan istället en och en, under vissa tider på dygnet med bara några minuter mellan varje podd. Rören skyddar poddarna från snö, blåst, löv och annat som får svenska tåg att stå stilla i tid och otid. Röret kan dras på pontoner, på marken, i tunnlar eller under vattenytan.
En anledning att inte sätta spaden i marken på en gång är att tekniken är väldigt ung och ännu oprövad. De första testbanorna står klara under året och vi behöver såklart veta mer innan några byggbeslut tas. Sverige bör emellertid inte bara följa utvecklingen, utan bidra genom forskning och på allvar undersöka möjligheterna att bygga. Regeringen bör därför ge Trafikverket i uppdrag att utreda hyperloopen som alternativ till höghastighetståg.
Oavsett hyperloopens framtid så kommer tåg att spela en viktig roll under överskådlig framtid. Där finns problem som måste lösas, även om Sverige bygger hyperloop. Ett viktigt exempel är bristande kapacitet på södra stambanan genom Östergötland och Sörmland. Det åtgärdas nu genom byggandet av Ostlänken och det arbetet måste fortskrida.
Många svenskar är oroliga över situationen både i Sverige och i världen och känner sig bekymrade inför framtiden. Flyktingkris, krig och terror finns på våra näthinnor. Dessa problem är verkliga, men det finns också en annan verklighet. Nya tekniska landvinningar inom en mängd olika områden, kommunikation inte minst. Världen blir stadigt bättre på många områden. Hyperloopen har potential att revolutionera transporter på mark och göra det både billigare och enklare att resa stora avstånd. Sverige bör bidra till den utvecklingen och seriöst överväga att bygga Hyperloop.”

Mathias Sundin
, riksdagsledamot för Liberalerna, Östergötland
Maria Weimer, riksdagsledamot för Liberalerna, Uppsala
Robert Hannah, riksdagsledamot för Liberalerna, Göteborg

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-18, 01:03

”I Almedalen behöver blickarna riktas mot männen”

Män har sämre kunskap om cancer än kvinnor och dör oftare i sjukdomen. Det är en fråga som behöver lyftas under Almedalsveckan, anser Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare, Cancerfonden.

debatt
2025-05-28, 04:50

”Sverige kan ta hem it-molnet till Europa”

Sverige har chansen att bli ledande när Europa ska ta tillbaka initiativet från de amerikanska it-jättarna, inte minst vad gäller molntjänster. Men det behövs politiskt stöd. Det anser Joakim Öhman, vd och grundare av Elastx och svensk representant i EU-initiativet Cloud Agora.

debatt
2025-05-25, 08:53

Mattias Goldmann: Så vinner Romina Pourmokhtar (l) klimatvalet

DEBATT. Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, bjuder på en ”dos valvinnande pragmatism”,  fem principer som klimat-och miljöminister Romina Pourmokhtar kan göra till liberalernas klimatpolitik om hon tillträder som partiledare.

debatt
2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner
  • Liberalerna har hittat en ny partiledare
  • Liberalernas partiledar-pressträff skjuts upp
  • Tidigare M-minister till Rud Pedersen
  • 93 procent i vinst för Stefan Löfven

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram