En av svensk opinionsbildnings centrala personer har gått bort efter en tids sjukdom. Lars Göran ”LG” Johansson hann under sina 67 år inneha några av de tyngsta posterna inom kommunikation och opinionsbildning och han var mentor och förebild för många i branschen.

Han har en nästan ofattbar meritlista, som chef för Kreab 1985-1991, global kommunikationsdirektör på Electrolux 1995-2010 och vice vd och kommunikationsdirektör för Svenskt Näringsliv 2011-2019. Sedan 2020 drev han spjutspetsbyrån Axiom Insight. Ligga på latsidan låg inte för LG, som alltid var intresserad av och nyfiken på samtiden.

Han återkom ofta till tiden som chef för kampanjen Ja till Europa 1991-1994. Det var en danande tid för liberalen Lars Göran Johansson som fick visa att han kunde jobba med människor från olika delar av samhället och från olika politiska läger. En tid som han berättade om i boken ”Människor för JA!”, en titel som väl sammanfattar Lars Göran Johansson optimistiska syn på samhällsutvecklingen, medmänniskorna och livet.