Byrån Lennox har fått ett stort uppdrag från detaljhandelskedjan Coop.

Lennox ska agera kommunikationsbyrå åt Coop Butiker och Stormarknader.

”Uppdraget gäller både extern och intern kommunikation med syfte att lyfta fram Coop som den goda kraften i mat-Sverige”, berättar Lennox i ett utskick.

Coop Butiker & Stormarknader driver drygt 240 av Coops butiker i Stockholm, Mälardalen, Östergötland och västra Skåne och Halland, samt Nettos 70 butiker som ska införlivas.

Kundansvarig blir Tobias Rydergren, som nyligen lämnade jobbet som presschef på Coop för ett jobb som seniorkonsult på Lennox.

”Jag ser fram emot att jobba med Lennox som har en bred kompetens inom kommunikation. Det blir också bra sätt att fortsätta det samarbete vi haft med Tobias Rydergren, som tidigare var presschef på Coop. Det här skapar förutsättningar för våra butiker och medarbetare att synas ännu mer och visa den goda kraften de tillför i mat-Sverige”, kommenterar Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader.

”Det här var inget vi visste om eller räknade med när vi skrev på med Tobias. Han har sitt eget värde även oavsett Coop. Men vi hade haft en del projekt med Coop tidigare så relationen med koncernen är inte helt och hållet ny”, berättar Lennox vd Robert Svensson i ett mejl.

Hur stort är då uppdraget för Lennox?

”Vad gäller storleken på uppdraget så kommenterar jag inte det. Det jag kan säga är att vi generellt försöker att undvika att bli för beroende av enstaka eller ett fåtal kunder. Samtidigt är det ju inte långsökt att anta att kommunikationsbehovet i dagligvaruhandeln är förhållandevis stort just nu”, mejlar Robert Svensson.