Lärarförbundet låter tre byråer tävla i Almedalen
Tre byråer, Gullers Grupp, Cohn & Wolfe och Prime, tävlar på uppdrag av Lärarförbundet om vem som kan ta fram den bästa idén för att skapa en mer positiv bild av den svenska skolan. De tre förslagen presenteras under Lärarförbundets frukostseminarium på måndagen under Almedalsveckan
Tre byråer, Gullers Grupp, Cohn & Wolfe och Prime, tävlar på uppdrag av Lärarförbundet om vem som kan ta fram den bästa idén för att skapa en mer positiv bild av den svenska skolan. De tre förslagen presenteras under Lärarförbundets frukostseminarium på måndagen under Almedalsveckan. Vinnaren presenteras på onsdagen, och utses av en jury som består av Sofia Strömberg, rektor på Berghs School of Communications, Tomas Axelsson, producent på SVT (för bland annat "Klass 9a) och Lars Arrhenius, barn- och elevombudsman på Skolverket.
Något riktigt uppdrag rör det sig inte om för byråerna, såvida inte någon idé blir särskilt intressant.
– Även vi som fackförbund har ett ansvar för skapa en motbild till den ofta negativa bild omvärlden har av skolan. Vi kanske också själva sänder ut negativa bilder. Vid undersökningar har det visat sig att föräldrar ofta är nöjda med barnens skola, men har en negativ uppfattning av skolan i allmänhet, säger Lärarförbundets presschef Claes Nyberg.
För de deltagande byråerna är det i första hand äran som står på spel. Enligt Nyberg är det också en chans för byråerna att visa upp sig och sin kreativitet för andra potentiella kunder under politikerveckan.
– Det har varit förvånansvärt lätt att få byråerna att hoppa på tåget.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.