Kulturhuset i Stockolms konstnärlige ledare för barn och unga, Behrang Miri, anser att Tintinböckerna förmedlar en rasistisk och diskriminerande bild av afrikaner och andra folkgrupper. Han pekar framför allt på boken ”Tintin i Kongo” som skrevs och tecknades av belgaren Georges Remi 1930 och gick i morse ut med beskedet att samtliga Tintin-album skulle rensas ut.
Såväl medier som delar av allmänheten reagerade starkt och kritiserade beslutet. På förmiddagen skrev Kulturhuset ett pressmeddelande som säger att böckerna ska få vara kvar.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har blivit väldigt nedringda under dagen, både på telefon, e-post och via sociala medier. Reaktionerna har varit uteslutande negativa och det förstår jag. Just nu har jag en lista på tio journalister som jag ska ringa upp, säger Charlotte Gateau som är kommunikationschef på Kulturhuset i Stockholm.
Vad har kritiken gått ut på?
– Vi har framför allt fått synpunkten att ett ställe som Kulturhuset ska stå för det fria ordet och inte ta bort böcker, att vi skulle ha tagit upp frågan om diskriminerande ungdomslitteratur till debatt och fört ett samtal om det i stället. Att ta bort böckerna var ett förhastat beslut.
Hur har du hanterat Tintin-affären?
– Jag fick besked om att böckerna var bortplockade och att DN hade kontaktat Behrang Miri i går kväll. Vid det laget hade det redan skapat reaktioner på sociala medier och vi tillkallade ledningen med en gång. Ledningen kom fram till att beslutet inte var genomtänkt och att vi skulle hantera frågan genom att sätta tillbaka böckerna.
Kände du till Behrang Miris utspel på förhand?
– Kulturhuset är ett stort hus som tar hundratals beslut i olika konstnärliga frågor varje dag. I detta fallet var det ett beslut från en konsnärlig ledare som inte blev alls som han hade tänkt sig. Han trodde att det skulle bli en annan vinkel.
Det var tänkt som en pr-kupp?
– Nej, jag skulle snarare säga att det spreds snabbt i sociala medier och inte var ett uttalat pr-trick. Men det blev en jättenegativ klang ändå och jag tycker inte att det är ett bra sätt att driva frågor på.
Hur påverkar det här uppfattningen om Kulturhuset?
– Jag hoppas ju att den negativa uppfattningen kommer att vända i och med att vi tog beslutet att böckerna självklart ska vara kvar. När jag har pratat med allmänheten har de först varit mycket upprörda men sedan blivit tillfreds med det svaret.
Charlotte Gateau säger också att Behrang Miri underskattade det stora symbolvärdet i att avlägsna böcker grundat på att de kan uppfattas som diskriminerande.
– Det är klart att vi ska stå för det fria ordet.
Vad händer med Behrang Miri nu?
– Den frågan får du ställa till Kulturhuschefen Eric Sjöström. Han kommer att se över hur man kan diskutera de här frågorna fortsättningsvis.
Nästa år har ni ett Emil i Lönneberga-tema. Han blev misshandlad av sin far och inlåst i snickarboa. Hur ser du på det?
– Du kan ta nästan vilken barnbok som helt och hitta olika vinklar som strider mot diskrimineringslagen.
Oscar Örum
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
IR-ansvarig till Academedia
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...