Krisexperten: Uppenbart att Margaux Dietz inte har proffshjälp

Fredagen den 4 november lade Margaux Dietz upp en film som visade en utslagen man utanför hennes dörr, även hennes barn är med i filmen. Inlägget, publicerat på Twitter, väckte stark kritik i sociala medier och togs snart bort. Däremot dröjde hon med att kommentera med över ett dygn då hon till slut skrev:
”Det är inte okej att varken exploatera människor som befinner sig i en utsatt situation eller att utsätta sina barn för potentiell fara”.
Även detta inlägg är borttaget.
– Det är intressant att det tog så lång tid för henne att producera en pudel. Jag trodde att hon om någon som kan sociala medier förstod värdet av snabb kommunikation, säger Charlie Stjernberg.
Han reagerar över hennes ursäkt:
– Av hennes formuleringar drar jag slutsatsen att ingen professionell krishanterare har varit inne. Hon skriver att hennes inlägg har gjort att hon upplevs som okänslig. Därmed lägger hon över ansvaret på sin publik, ordvalet ’upplevs’ antyder att målgruppen skulle ha missförstått. De är ett big nono i all krishantering. Hon borde naturligtvis skrivit att hon agerade okänsligt. Punkt.
Charlie Stjernberg lägger till:
– Den andra delen är att hon egentligen inte visar någon större empati för mannen, när hon i samma mening konstaterar att hon också utsatt sitt barn för potentiell fara. Medkänslan för den utsatte personen borde onekligen ha resulterat i minst en helt egen mening.
Charlie Stjernberg tolkar det som att Margaux Dietz har försökt publicera nya inlägg för att kompensera för sitt debacle. Han föreslår att hon tar en kommersiell time out, bland annat för att slippa få kommentarsfälten fyllda med arga och kritiska kommentarer.
– För en vecka sedan äter hon pizza och dricker bubbel. Det är ett speciellt bubbelmärke och alla kan läsa att det står Pizzeria Brillo på pizzakartongen. Nu borde hon fylla på med icke betalda inlägg så att hon kan få en känsla om berättelser om hennes vardagliga liv fungerar eller inte. Just nu funkar inte hennes kommersiella inlägg. Hennes senaste inlägg som har fått ligga kvar är ju fyra dagar gammalt.
Charlie Stjernberg tror även att stormen kring Margaux Dietz kan påverka hela influencer-branschen.
– Jag undrar om inte alla influerare har anledning att se över sina yrkesval. Margaux Dietz har hamnat i den otacksamma positionen att bli symbol för en yrkeskår där content är som att leva i Truman Show. Den här fadäsen har fått folk att fundera över hur vettigt detta är egentligen. I många trådar ifrågasätts vilka liv influerarna lever.
Här nämner Charlie Stjernberg en kolumn i DN av författaren och pr-konsulten Alex Schulman, som själv började sin karriär som omdiskuterad bloggare.
– Det är intressant att han inte tar direkt avstånd från Margaux utan sätter det i ett större perspektiv. Han konstaterar att denna generation ser allt med mobiltelefonen som filter och har svårt att förstå att saker händer på riktigt bakom linsen, medan allt framför linsen kan bli content. Sedan ser väl inte Alex balken i sitt eget öga.
Vad är nästa steg för Margaux Dietz?
– Det kan vara oerhört viktigt att göra en pudelintervju där hon signalerar att hon har varit en idiot. Men då kan hon inte formulera sig själv. Hon behöver ta hjälp. Jag tycker att hon borde ta hjälp av skicklige Hampus Knutsson som känner henne.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.