Jag vet inte varför, men jag går verkligen igång på nyheterna om knarkkrig, vägspärrar, skjutning av en 12-åring, gängmöten i centrala Göteborg och det extrema våldet mot två pojkar på en kyrkogård i Solna. Jag känner hur pulsen ökar jag känner mig själv skändad och skäms för Sverige. Jag hittar likasinnade på Twitter får mina uppfattningar bekräftade och blir ännu mer upprörd.  Dyrbar tid går åt till, ja vadå? Att sakta smulas ner till en Katerina Janouch Lite? Så meningslöst.

Dras till Flashback, läser mer. Försöker jobba. Uppdaterar. Pulsen höjs.

Verkligheten som går att läsa om i fragment, är så långt från min egen. Här sitter jag medelålders och medelklassig och förfasar mig över saker jag får höra via internet. För det är en rätt fin värld vi har här. Många av oss i branschen har ambitionen att vara världsförbättrare och vill bygga något och vi åker till Almedalen en gång per år och imponerar på varandra. Några av oss jobbar som konsulter på byråer. Det börjar verkligen bli något riktigt fint och värdefullt. Riskkapitalbolaget Triton har via sitt helägda bolag Trisall ett bud på it-konsultbolaget HiQ på drygt 3,9 miljarder kronor. Triton äger för övrigt undersökningsbolaget Norstat. HiQ håller visserligen på med rätt mycket tung programmering och är starka på bland annat självkörande bilar, men har också en växande kommunikationskonsultverksamhet.

I början på 2000-talet var det alltid lite varningsflagga på affärer med byråer.  Det handlade inte sällan om att en byråägare gav bort sina aktier i utbyte mot en mindre del i en övergripande ägarkoncern. Byggen som Audumbla, DNG, Acom havererade när konsulterna hittade andra ställen att jobba på eller startade egna byråer. Lite pyramidspel, kändes det som.

Det är annorlunda nu. Managementkonsulter som Accenture Interactive, Deloittes och EYs framfart med köp av byråer som Kaplan, Acne och Doberman visar att konsultbyråer av idag är något helt annat. Nordiska strukturer som Ahead och NoA växer fram och visar sig livskraftiga. It-jätten Tietoevry är ett annat exempel på hur konsultbyråer som byggs samman till högt värderade börsgiganter.

Vad handlar det om? Jo, att konsulter i dag är något annat än för 20 år sedan. Det var inte svårt att bli pr- eller reklamkonsult då och det krävdes mindre för köra igång och fakturera som till exempel it-konsult. I dag är konsulter djupt specialiserade. Många av er är så pålästa och sjukt kunniga att jag mår lätt illa av att tänka på vad vi ska skriva för att göra er intresserade.

Vad får Triton för pengarna? Jo, 1 500 konsulter som inte finns att få tag på marknaden för den som vill starta från grunden. Det är den attraktiva kompetensen inom digitalisering, ux, frontend och kommunikation som är värdet i bolaget och inte bara den underliggande affären.

Det finns förstås baksidor. Det kostar på att bli en specialiserad konsult, att hålla nivån och leverera för en galet hög timtaxa. En del, inte alla, men några, även inom kommunikationsbranschen förbättrar sin förmåga med hjälp av knark som kokain. Jag skulle inte bli förvånad om halten kokain i avloppsvattnet i Visby ökar en hel del under Almedalsveckan.

Efter en stunds upprördhet över gängen och morden och allt som jag inte vill inse att vi har här på hemmaplan, brukar jag lugna ner mig. Går till Flashback, läser på mer, kollar det breda medieflödet och till slut bygger jag mig en helhetsbild. Vi de värsta dåden är det ofta trasigt, det är doger, det är bokstäver, det finns förklaringar. Och den där Göteborgspolisen verkar trygg. De kanske ordnar det i alla fall.

Jag lugnar ner mig och tänker på vad jag som lite obetydlig mellanmedelklassare kan göra. Det enda jag kan komma på är att opinionsbilda mot knarket i branschen. För de bland oss som köper kokain stöttar direkt parallellsamhällena och gängen som så vidrigt exploaterar unga människor.  Deras affär kommer jag aldrig att stötta.

För er på kundsidan, kan om några år kanske bli en hygienfråga att se till era konsulter inte använder olagliga droger. Och ju mer jag tänker på det, desto mer konstigt är det att ingen har kört igång en stor kampanj för att stoppa gängens knarkaffärer genom att vädja till knarkköparnas ansvar.
Vem blir först?

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

rolf@dagensopinion.se