Konkurrensverket i razzia mot Volvo, Suzuki och Yamaha – stänger ute Mekonomen
Det var i förra veckan som Konkurrensverket och Kronofogden gjorde razzior över hela landet för att säkra bevis om båtmotormarknaden styrs och kontrolleras av märken som Volvo Penta, Suzuki och Yamaha. Svenska distributörer misstänks för att bryta mot svenska och europeiska konkurrenslagar.
Den svenska båtmarknaden består av 881 00 fritidsbåtar
Det var i förra veckan som Konkurrensverket och Kronofogden gjorde razzior över hela landet för att säkra bevis om båtmotormarknaden styrs och kontrolleras av märken som Volvo Penta, Suzuki och Yamaha. Svenska distributörer misstänks för att bryta mot svenska och europeiska konkurrenslagar.
Den svenska båtmarknaden består av 881 00 fritidsbåtar. De flesta av dem har en båtmotor. Det är en marknad som omsätter miljarder. Företagen som kontrollerar upp till 90 procent av marknaden gick ihop för att förhindra Mekonomen från att slå sig in på båtmarknaden, hävdar Konkurrensverket.
Mekonomen omsatte 2010 3,5 miljarder kronor på bildelar och bilverkstäder. Förra året började Mekonomen med sina miljarder etablera sig även på den marinamarknaden. Mekonomen tog över Marinshopen för att kunna sälja reservdelar även till båtmotorer och bli ledande på marknaden.
Konkurrensverket hävdar att distributörerna av båtmotorer blev oroliga och gick samman för att stoppa Mekonomen. Leveranser till Mekonomens dotterbolag Marinshopen ströps.
De företagen som ströp leveranserna svarar för ca 70 procent av försäljningen av utombordsmotorer och ca 90 procent av försäljningen av inombordsmotorer i Sverige. De är organiserade i Båtbranschens riksförbund som driver dotterbolaget Sweboat Service AB. Stockholm tingsrätt som beviljat razziorna delar Konkurrensverkets uppfattning: "Avtalet eller samordningen om att sluta leverera reservdelar till Marinshopen innebär att marknaden för reservdelar till båtmotorer såväl begränsas som kontrolleras."
Här är de aktörer som enligt Konkurrensverket vill ha kontroll över den svenska båtmotormarknaden och som verket gjorde razzior hos för att säkra bevis:
* Brunswick Marine in Sweden
Motordelen av företag levererar motorer av märket Mercury Marine. Företaget har 13 anställda och omsatte 204 miljoner kronor 2009
* KGK Motor
Företaget säljer Suzuki utombordsmotorer. 25 anställda, omsätter 321 miljoner
* Volvo Penta
Volvo Penta har 719 anställda och omsätter 5,7 miljarder 2009
* Yamaha Motor Scandinavia
Har 30 återförsäljare.
* Båtbranschens Riksförbund och dess helägda aktiebolag Sweboat Service AB som organiserar båtmässor i Stockholm och Göteborg. Fem anställda, omsatte 12 miljoner 2009.
Styrelsen av Båtbranschens Riksförbund består av de fyra företagen som slutat leverera reservdelar till Mekonomen. Konkurrensverket skriver i sin ansökan till Stockholms tingsrätt: "Med hänsyn till styrelsens sammansättning kan det förutsättas att Sweboats lokaler eller andra av Sweboat anordnade tillställningar och mässor använts som en plattform för diskussioner om den misstänkta överträdelsen."
Konkurrensverket inledde sin granskning den 17 augusti.
Tonchi Percan
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.