Som Dagens Opinion tidigare berättat startar Gullers förra vd Fredrik Runsiö byrån Reformklubben med gäng avhoppare från Gullers. Nu slår byrån på trumman för att Kommunal är en kund, ett uppdrag som tidigare låg på Gullers.
– Jag har jobbat med Fredrik Runsiö när han varit konsult på Gullers. När han bytte firma fortsatte jag att jobba med honom i första hand, säger Emma Nilsson, kommunikationschef på Kommunal.
Fredrik Runsiö sitter just nu och gör en förstudie till ett ”större varumärkesarbete” som Kommunal ska göra.
– Han hjälper till med en nulägesanalys. Vi jobbar en del ihop. Jag utgår från att vi fortsätter samarbeta, men vet inte exakt hur.
Flera fackföreningar gör varumärkesarbeten. Vad står på?
– Vi ser att det är nödvändigt med en viss krismedvetenhet när man har medlemssiffror som inte går brant nedåt men inte heller uppåt. På det stora hela har vi tappat medlemmar. Då finns goda skäl att se över om verkligen är den organisation i tiden som vi måste vara.
Är det inte lite konstigt att du anlitar en före detta kommunikationschef på Kommunal som pr-konsult?
– Det kan man ju tycka. Men det var just det som gjorde att han kunde vara en bra rådgivare. Han kände till organisationen och var van vid frågeställningarna utan att var en del av organisationen. På det sättet har han varit ett stöd. Och jag hade inte jobbat med medier och krishantering när jag tillträdde, säger Emma Nilsson.
Om vi är lite wild & crazy och tänker att det kanske kan vara smart att anlita en byrå som liksom ni inte kommer från arbetarrörelsen utan kanske har helt andra perspektiv som att sälja Coca Cola. Vad säger du då?
– Det finns inget som säger att vi bara jobbar med Reformklubben. Det kan finnas skäl att jobba med både och. Självklart ser jag att vi inte jobbar med enda parter.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

