Hittills har Sverige haft en klen utdelning i årets upplaga av Cannes Lions, inofficiellt reklam-vm. Men Linda Nilsson, tf vd för kommunikationsbyråernas intresseorganisation Komm, lovar fler ”lejon”. Och det redan i kväll.

Hittills har reklambyrån Ingo och Burger King får ett silver och ett brons i Cannes Lions. Som exempel ligger Finland bättre till.

– Vi har inte fått ett enda Guldlejon och det gör ont i magen, säger Linda Nilsson, tf vd för Komm.

Det brukar bli en näve Guldlejon och vinstrekordet ligger på totalt 48 lejon. Förra ansågs 12 lejon vara en kalldusch, och det är inte säkert att det blir bättre i år.

– Det kommer inte att bli något liknande. De har gjort om reglerna så att man får in ett bidrag i max sex kategorier.

Inte heller de typiska kampanjerna skapade mest för att vinna i Cannes går att nyttja:

– Kunderna köper inget för Cannes Lions längre, och det går inte under juryns radar.

Linda Nilsson vet att kommer mer lejon:

– I kväll får vi ett lejon till. Och det blir minst ett till under veckan. Det kan jag lova.

Uppgiftslämnare till Dagens Opinion pratar dock snarare om två lejon i kväll.

Linda Nilsson tycker inte att Sveriges klenare vinstskörd har påverkat bilden av Sverige som ett framgångsland inom kommunikation och marknadsföring.

– Tillsammans med Nya Zeeland brukar vi vinna mest lejon per capita. Jag känner att vi står sjukt hårt kvar på tronen. I alla andras ögon är vi fortfarande en toppnation.

Men Finland har kommit i fatt?
 – Det var väl tio år sedan de vann sist. Det går i cykler. Finland har inte haft en enda shortlist de senaste sju åren. Det finns väl ingen som missunnar dem framgångar. Danskarna är däremot inte lika stöddiga i år.

Linda Nilsson tycker att den svenska besökarskaran är intakt, däremot har andra länder draig ner.

– Det är betydligt färre människor här i år.

Minskningen kan bero på att del nätverk tycker att det har blivit dyrt att skicka folk. En annan orsak kan vara att byråbranschen befinner sig i en kris, som Sverige redan har tagit sig ur, tror Linda Nilsson.

– Vi har haft en branschkris i Sverige och har känt att vi har behövt samla oss inför vad som ska komma. Men jag tror vi har kommit förbi detta och slutat att diagnostisera oss och stället gått vidare. Vi kanske behöver jobba på andra sätt, och kanske inte är helt med i vår tid i alla frågor, men vi har ändå kommit ur det. Vi vet att vi behöver vara här (i Cannes) för att kunna växa. Nu handlar det om att få uppdragen där vi kan visa att vi kan förändra världen genom kommunikation.

Men de andra ländernas byråer, som då ligger hemma på psyksoffan, de vinner ändå priserna?
 – USA är ju ett stort land.