Donald Trump har lett en av de mest oberäkneliga, absurda, och excentriska kampanjerna någonsin. Men framförallt har det varit en oprofessionell kampanj. Donald har omslutit sig med en cirkel ja-sägare som utgörs av hans egen familj och ett antal personer som har följt honom genom åren på de olika företagen. De gångerna han har försökt anställa någon utomstående har det antingen slutat med att de har blivit utfrusna eller sparkade. Förutom Kellyanne Conway förstås—en kvinna som andas professionalitet.
Kellyanne Conways uppväxt är som tagen ur en Bruce Springsteen-låt. Hennes mamma jobbade på det lokala casinot och pappan var lastbilschaufför. Pappan var såklart frånvarande så istället uppfostrades hon av sin italienska mamma, mormor, och två mostrar. Och nu, vid 49 års ålder, är hon den första kvinnliga kampanjchefen för en republikansk presidentkandidat någonsin.
 
Med en bakgrund som opinionsundersökare tog hon över kampanjen i ett kritiskt skede, just efter att Donald Trump hade tagit sig ur stormen från att ha förolämpat den muslimske soldaten Humayun Khan, och precis när han var på väg in i den första presidentdebatten. Fyra dagar innan debatten hade kampanjen, under ledning av Kellyanne Conway, lyckats komma tillbaka till ett 50-50 läge. Donald Trump talade metodiskt, nostalgiskt, och resolut om den amerikanska drömmen och förändringen som måste ske i Washington. Journalister prisade Kellyanne Conway som “Trump-tämjaren”. Men allt detta nystades upp efter den första katastrofala debatten och avslöjandet av Access Hollywood-filmen.
 
Även om kampanjen inte är i sitt sämsta läge i dag, så undrar man ändå om Donald Trump skulle haft en bättre chans med Kellyanne Conway vid rodret från början. Hon har ju trots allt skrivit en bok med titeln “What Women Really Want”—en fråga Trump sällan verkar resonera kring. Men Kellyanne Conways största förmåga måste dock vara hur hon, i intervju efter intervju, lyckas försvara och presentera Trump i bättre dager än någon talesperson innan henne. Som Thomas Fridman sa på Meet The Press förra veckan, “if I were an oil company, and I had a huge spill on the coast of California, I am hiring her”.
 
För en lektion i krishantering från Kellyanne Conway, klicka här.
 
Jonathan Milläng, digitalt ansvarig för anti-Trump kampanjen i Florida, till vardags konsult på Pronto