Programmet, som beskrivs som en svensk version av MTV-serien ”The Hills”, görs för TV3s räkning och ska spelas in under november i Karlstad.
 
Produktionsbolaget Meter får dessutom hjälp av Karlstad kommun, som går in med 150 000 kronor för marknadsföring kring realityserien.
– Vi jobbar hela tiden för att skapa en positiv bild av Karlstad, så att människor blir intreserade av kommunen och sugna på att flytta hit eller studera här. Vi tror att den här tv-produktionen kan hjälpa oss i arbetet, säger kulturdirektör Mats Ahren.
 
Karlstad har tidigare också varit plats för andra produktioner som Idol, Gladiatorerna och Körslaget.
– Vi försöker få hit intressanta evenemang, även om evenemanget inte är för allmänheten så kan det i nationell tv stärka varumärket. Vi jobbar med att stärka Karlstads position ute i landet.
 
Mats Ahren säger att de värderar varje program i TV3 som två reklaminslag på 30 sekunder.
– Då är det ekonomiska värdet knappa två miljoner, vilket genererar ungefär mellan 150 och 160 000 kronor. Det är ett nollsummespel för kommunen.
 
Hur dök det här upp?
– Det var produktionsbolaget Meter som kontkatade oss och berättade om programidén, säger Karlstads kulturdirektör Mats Ahren.
 
Ardalan Samimi