320 000 barn i Sverige far illa av sina föräldrars drickande, enligt Systembolaget, Bris, Maskrosbarn, Trygga Barnen och World Childhood Foundation som i en gemensam kampanj riktar sig till alla människor som kan göra skillnad för de drabbade barnen.

Statistiken bygger på en rapport från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN. Tanken är att få personer kring familjer med drickande föräldrar att göra insatser som gör skillnad för barnen. Kampanjen har temat Barndom utan baksmälla, och den är skapad  av pr-byrån Reform Act och produktionsbolaget New Land.

Kampanjen bygger på tre reklamfilmer där vuxna rycker in för att hjälpa barn vars föräldrar inte är närvarande på grund av att de dricker. Filmerna ska gå i tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 7, Kanal 11 och Discovery plus.

Till kampanjen hör även sajten Barndomutanbaksmalla.se där det finns möjligheter att engagera sig.

”Det syns inte alltid på utsidan, barn till föräldrar som dricker blir duktiga på att dölja sina problem för att skydda sina föräldrar. Samtidigt har många vuxna en intuitiv känsla för att något är fel, och agerar därefter. Syftet med vår kampanj är att lyfta de här små handlingarna och närvaron i vardagen som gör skillnad, vi vill helt enkelt uppmuntra fler vuxna att ta efter”, kommenterar Kristina Stutterheim, kommunikationsdirektör på Systembolaget.

arbetsgrupp Reform Act
Mia Kleist, projektledare
Anna Sahlin, copy
Martin Drejenstam Johansen, copy
Petter Törnqvist, ad
Anna Lundeborg, ålanner
Marie Kuylenstierna Nodbrink, produktionsledare
Carina Tjällen, frontend-utvecklare

arbetsgrupp Systembolaget
Carlina Drakenberg Ahnmé – Kommunikationsansvarig
Kristina Stutterheim – Kommunikationsdirektör

arbetsgrupp New Land
Sheila Johansson, regissör
Therese Engeberg, producent
Caroline Sandberg, producent
Sophia Olsson, dop
Therese Öhrvall, stillbildsfotograf