– Jag tycker att det är många bra bidrag i många av kategorierna i år. Det är många väldigt starka kandidater till kategorin Årets bästa PR. Det kommer att bli en tuff slutspurt, säger Caroline Forsshell, till vardags marknadschef för Lidl, i en sms-intervju.
 
Vad kännetecknar bidragen 2016?
– Det är många kreativa bidrag som sticker ut. Jag tycker även att många verkligen har uppnått bra effekt i exempelvis försäljning och attention.

Vad saknar du?

– Generellt tycker jag att det behövs mer reaktiva kampanjer. Inte bara i tävlingen. Alltså kampanjer som utlöses av händelser i samhället eller hos andra aktörer. Det är ofta bra pr. Det fanns någon i tävlingen men jag ser gärna fler sådana bidrag.

Hur kan byråerna bli bättre på inlämning och tävling?
– Som jurymedlem är det viktigt att veta vilken effekt kampanjerna har gett samt vilken budget man haft. Det är alltid välkommet med bild och filmmaterial då man får en bättre känsla för caset.