Sverige hade totalt 26 nomineringar i pr-tävlingen European Excellence Awards, som avgjordes igår kväll i Paris.
Den mest nominerade byrån var Jung som också kammade hem flest priser. Adidas-kampanjen ”Stan Yourself” vann i kategorierna ”Relaunch” och ”Sports & Lifestyles”. I kategorin ”Social media” fick Jung guld för sin kampanj The Stutterheim Puzzle för Volvo.
Jung var också nominerad bland annat i event-kategorin, men förlorade mot Volontaire och Cancerfonden för deras kampanj
Vinnare i ”Travel and tourism”-kategorin blev Lufthansas ”Are you Klaus-Heidi?” som Burson-Marsteller och DDB står bakom. Step2s kampanj för Stockholm Business Region vann i ”International communication”.
JKL och MSL vann tillsammans med Sveriges Pensionärers Förening i kategorin ”Bästa microsite” för Pensionärsskattekalkylatorn.
Wenderfalck tog hem guld i ”Entertainment & Culture” för Match Macine, som gjordes åt MTV, medan Ripplers Månhuset för Falu Rödfärg vann den nordiska kategorin.
Ume.net-kampanjen Leva med lagg, som ANR BBDO, Hard Hat och Stopp Family gjort, vann i telekom-kategorin.
Även norska byrån Trigger vann i flera kategorier, "Food and beverage", "Government agencies & parties" samt "Associations".
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...