Kampanjen har körts i bland annat tunnelbanan i Stockholm där partiledare har visats upp med citat som visar hur vikig de anser att industrin är. Det är oklart om partiledarna har tillfrågats om de ville vara med, något som inte måste vara förbjudet då kampanjen handlar om opinionsbildning snarare marknadsföring. Kampanjen har också spritts viralt på nätet, genom att personer ha kunnat sprida sina favoritcitat via exempelvis Facebook. Men, ännu har varken Jimmie Åkesson (sd) och Jonas Sjöstedt (v), synts till bredvid uppenbarligen mer betrodda kollegor som Gustav Fridolin (mp), Annie Lööf (c), Stefan Löfven (s), Jan Björklund (fp), Göran Hägglund (kd) och Fredrik Reinfeldt (m).
‑ När vi gjorde ett antal analyser för 1,5 år sedan, kom vi fram till att den målgrupp vi vill nå i första hand är barnfamiljer i storstäderna, och särskilt Stockholm där medierna sätter bilden av industrin. I de målgrupperna är det partierna vi har valt som gäller, säger Magnus Huss, vd för Plast och kemiföretagen.
Har politiska avväganden spelat in?
‑ Nej det har det inte. Även hos Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt går det att hitta citat om att de stöder industrin.
Hur bekvämt hade det känts med Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt på helbild intill er logga på tunnelbanan?
‑ Det är en hypotetiskt fråga. Men det hade inte varit särskilt smart eftersom vi inte vänder oss till de målgrupperna.
Så några politiska invändningar hade inte med saken att göra?
‑ Nej.
Vad har ni fått för reaktioner på kampanjen?
‑ Jättebra faktiskt. Mycket från fackligt håll, sedan tyckte någon på radion att det andades lite 60-tal. Det tycker jag är bra. Vi är mer beroende av industrin än någonsin, men bilden av den i debatten är att industrin är på väg bort.
Magnus Huss berättar att idén till kampanjen kom för 1,5 år sedan inför industriavtalet.
‑ De höjdes röster för att inte politikerna förstår industrins betydelse. Men våra analyser visade att de gör det. Det gör däremot inte allmänheten.
Industriföretagen har samarbetat med framförallt Unionen om frågan och informerade också facket om kampanjen i det gemensamma utvecklingsrådet. Därefter avvaktade industrin Svenskt Näringslivs kampanj Sverige tar matchen som körde i gång i slutet av oktober.
Svenskt Näringslivs pr-byrå JKL var också med och hjälpte till med att utveckla kampanjen.
‑ Den här gången finansierade vi kampanjen själva. Det utesluter inte att facket kan vara med nästa gång, säger Magnus Huss.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...