JG tvingas säga upp 20 när Ericsson sparar
Ericsson har under åtta års tid varit innehållsbyrån JG Communications största kund och har köpt såväl intern och extern kommunikation inom olika kanaler
Ericsson har under åtta års tid varit innehållsbyrån JG Communications största kund och har köpt såväl intern och extern kommunikation inom olika kanaler. Ericsson kommer även fortsättningsvis vara JG Communications största kund men i och med att telekomföretaget skär ner på kommunikationsbudgeten tvingas omkring 20 anställda lämna pr-byrån, vilket motsvarar 17 procent av personalstyrkan.
– Det vi har fått reda på är att Ericsson behöver minska sina inköp av kommunikationstjänster från oss. Det är jättetufft besked som vi har lämnat till de anställda på förmiddagen, säger Christian Sahlgren som är vd på JG Communication.
Han säger att det är tråkigt att byråns största kund skär ner på kostnaderna och att det gör att JG Communication inte har något annat val än att göra personalförändringar.
– Men vi jobbar inom en växande content marketing-marknad och på så vis ser framtiden ljus ut.
Vilka tjänster handlar det om?
– Det är för tidigt att svara på. Nu har vi gått ut och informerat personalen, nästa steg är att sätta oss ner och diskutera med facket.
Vilken typ av kommunikation är det som Ericsson skär ner på?
– Det vet vi inte än. Vi vet bara att de skär ner i vårt avtal.
JG Communication omsatte 140 miljoner 2011 och hade en rörelsemarginal på 3,8 procent. Inför beskedet från Ericsson hade företaget 120 anställda.
Oscar Örum
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.