Många hushåll i Stockholm har möjlighet att använda fiber för sin internetuppkoppling, men gör det inte. Det vill IP-Only ändra på med sin största kampanj någonsin.

IP-Only levererar själva nätet, som finns i många bostadshus, utan att de används. Inte ens hälften av alla lägenheter i Stockholms innerstad använder sitt höghastighetsbredband, enligt IP-Only.
Kampanjen använder budskap som “Tusentals har upptäckt internet, dags för dig att göra det också!” eller “Har du internet utan att veta om det?” som ska leda till kampanjsajten skaffainternet.nu.
Målgruppen är främst lägenhetsinnehavare i Stockholmsområdet.

”Vi vill få dem att tänka till och reflektera över sin uppkoppling, vilket är något som målgruppen sällan gör. Vi vill med kampanjen få målgruppen att först ta reda på om man har tillgång till fiber i fastigheten för att sedan teckna ett abonnemang med någon av de hundratals bredbands- och tv-operatörer som levererar tjänster i vårt öppna fibernät”, berättar IP-Onlys marknadschef Kamran Alemdar, via mejl.

Kampanjen, producerad i samarbete med byrån FLB Europa, bygger på enkel text, i gammalt datorteckensnitt på vit bakgrund.

”Vi ville skapa en kampanj som flirtar med 90-talets estetik och sättet vi pratade om internet. Något vi hoppas får målgruppen att haja till, tänka till men hela tiden med ett leende på läpparna.”

IP-Only använder flera kanaler:

”Största delen av mediainvesteringen på tunnelbana och radio samt lokalt print. Här har vi även brutit ner budskap hyperlokalt på vissa stadsdelar i Stockholm. Vi gör också en satsning på sociala medier.”

Arbetsgrupp
IP-Only
Kamran Alemdar, marknadschef
Christina Wenger, marknadskoordinator
Martin Sturelind, webbansvarig

FLB Europa
Idé och design: Andreas Pettersson, Ermir Peci och Björn Lundevall

Strategi: David Becker

Projektledare: Tor Löwkrantz Waxin

Pr: Björn Lundvall

Social medier: Linnea Nordström