I den senaste utgåvan av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief berättar några av landets tyngsta kommunikationschefer om hur de tror att pandemin kommer att påverka deras sätt att jobba framöver. Här bjuder vi på några smakprov från den längre artikeln och först ut är Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikationsdirektör för Investor.

Vad händer hos er i höst när pandemin skingras?
 – Det är en fråga många bolag har diskuterar efter 15 månader när vi har haft huvudprincipen att jobba hemma. Nu ser vi framför oss, att om inget nytt händer och vaccineringsgraden ökar, kommer principen att vända oh huvudprincipen blir att jobba på kontoret. Självklart tar vi med oss en viss typ av flexibilitet när det gäller arbetsformer som vi och hela världen har lärt oss.

Hur påverkas ert sätt att arbeta varaktigt av pandemin?
– Det har blivit tydligt att sättet att kommunicera och interagera har förändrats. Du måste hela tiden vara relevant. Du måste hela tiden nå ut och skapa en dialog. Det ska bygga på fakta, men till syvende och sist är vi människor och kommunikationen behöver bli mer inkännande, säger Viveka Hirdman-Ryrberg och utvecklar:

– Vikten av kommunikation som en strategisk central fråga för ledningen i bolaget det har blivit tydligare. Samtidigt behöver kommunikationen bli mer jordnära och tajt med direkthet. Cut the crap och kom tillsaken, ingen orkar med långa dragningar och mottagarna ställer sig i dag frågor om ’varför ska jag kommunicera med dig?’ och ’var är leveransen och budskapet?’.

Har ni utvecklat era metoder och sätt att använda verktyg?
– På tre månader hade de flesta som har tjänstemannayrken lärt sig att använda digitala verktyg som har funnits länge. Extremt många kan nu snabbt sätta upp ett möte och nå varandra på olika delar av jordklotet. I en prepandemivärld hade man bokat en resa. Nu kommer vi närmare varandra. Det är bestående.

Vilka är era tre viktigaste prioriteringar under det kommande året?
 – Att fortsätta att jobba med kommunikation som ett verktyg för att utveckla kulturen (på företaget).

– Jobba med krispigare kommunikation, internt och externt, och göra det enklare för medarbetarna och omvärlden att förstå.

– Ingen vet vad som händer framöver och det gäller att agera snabbt på vart världen tar vägen, det gäller att bibehålla flexibilitet och agilitet i kommunikationen.

Vilka aktörer tycker du utmärker sig i sin kommunikation just nu?
 – Man slås av att många har behövt förändra sin kommunikation under de här 15 månaderna. Många företaget har gjort ett fantastiskt jobb med sin internkommunikation och skapat dialog med sina medarbetare och berättat vad som händer nu och sedan, säger Viveka Hirdman-Ryrberg.


Vill du provläsa Veckans Brief?

mejla prenumerera@dagensopinion.se

Ta en prenumeration direkt här