I den senaste utgåvan av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief berättar några av landets tyngsta kommunikationschefer om hur de tror att pandemin kommer att påverka deras sätt att jobba framöver. Här bjuder vi på några smakprov. Cathrine Sandegren, kommunikationsdirektör på teknikkonsultföretaget Afry berättar om arbetet med det nya varumärket.

Vad händer hos er i höst när pandemin skingras?
– I linje med vår affärsstrategi fortsätter vi att stärka vår europeiska position genom att hjälpa kunder att etablera hållbara och digitala lösningar. Vi är starka inom infrastruktur, där vi exempelvis arbetar med att utveckla framtidens stadslösningar. Vi har även starka erbjudanden inom Food & Life Science, Clean Energy samt Bioindustri, säger Cathrine Sandegren och lägger till:

– Vi kommer att fortsätta bygga kännedom och attraktion för vårt nya varumärke och vår satsning inom digital kommunikation (Afry X), vi har en otroligt spännande höst framför oss. Vi fördjupar samarbetet med Gapminder och Norrsken, där vi tillsammans kommer att driva en agenda kring hållbarhet och digitalisering, bland annat kopplat till FNs globala klimatkonferens COP26 i november.

– Vi ser även fram emot resultatet av en stor europeisk undersökning som vi sjösätter i dagarna i samarbete med Yougov. Undersökningen kommer ge oss ännu mer insikter om vad som är viktigt beträffande framtida boende, resande och hållbarhet bland unga.

Hur påverkas ert sätt att arbeta varaktigt av pandemin?
– Vi har precis som många andra lärt oss mycket under den här tiden och har sett hur vår digitala förmåga har utvecklats i snabb takt. Vi är ett globalt team som jobbar tillsammans och det har fungerat väldigt bra under pandemin, men självklart längtar vi efter att ses. Samtidigt har vi alla upplevt en flexibilitet i vår vardag där vi har kunnat kombinera arbetet med familj, träning och andra fritidsintressen, och den flexibiliteten tar vi med oss även framöver.

Vilka är era tre viktigaste prioriteringar under det kommande året?
– Öka kännedomen kring vårt relativt nya varumärke Afry, som bildades när ÅF och Pöyry gick ihop.

– Stärka vår position inom digitalisering och hållbarhet.

– Attrahera fler modiga lagspelare som vill vara med och accelerera omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Vilka aktörer tycker du utmärker sig i sin kommunikation just nu?
– Det finns många aktörer som kommer igenom med riktigt bra trovärdig och faktabaserad kommunikation som skapar intresse. Sneglar man söderut mot Danmark så har Ørsted lyckats att driva en global agenda inom sitt område. Rise, Research Institutes of Sweden bidrar med faktabaserad kommunikation inom hållbar tillväxt. Vi stödjer Norrsken som gör ett starkt och viktigt arbete med att lyfta fram entreprenörer med fokus på att skapa ett bättre samhälle. Vi samarbetar även aktivt med att skapa ytterligare kännedom kring Gapminders fantastiska arbete med att stärka bildning och en faktabaserad världsbild bland beslutsfattare och allmänhet. Jag tycker även att aktörer som Ragn-Sells och Northvolt är starka och trovärdiga inom sina profilfrågor, säger Cathrine Sandegren.

Vill du provläsa Veckans Brief?

mejla prenumerera@dagensopinion.se

Ta en prenumeration direkt här