– Det är ju alkohol som vi säljer, något som i Sverige är ganska reglerat när det gäller marknadsföring. Då funderade vi på hur vi skulle kunna skapa en arena där konsumenter och även mat- och dryckesjournalister skulle kunna hitta den information som vi vill ge, säger Fredrik Ekström, vd för Intro PR.
 
Resultatet blev sajten Barrel.nu, som lanserades i förra veckan.
– Istället för att ha en vanlig arena där man bara trycker ut sin kommunikation så skapade vi en redaktionell sajt, där vi från Intro sitter som redaktörer och plockar in material från olika bloggare.
 
Tanken är att sajten löpande fylls på med material som rör mat, dryck och även resor, allt med anknytning till Pernod Ricard och dess varumärken. Bland annat har sajten ett resereportage där skribenten besökt Havanna för att sedan skriva om rommärket Havana Club.
 
– På det här sättet kan vi ta fram värdegrunden som ligger i varje produkt och varumärke utan att det uppfattas som pushigt. Det handlar om att skriva om produkterna på ett sätt så att det skapar intresse.
 
Byrån ska även jobba med webb-tv, där de intervjuar kända barprofiler eller spritproducenter.
 
Barrel.nu har skapats i samarbete med den digitala kommunikationsbyrån Sunny at sea.
Ardalan Samimi