Intellecta minskar med 20 procent
Rörelseresultatet blev -8,6 miljoner kronor, vilket är inklusive engångskostnader på 2,8 miljoner kronor.
Försämringen förklaras med att många av koncernens kunder blivit försiktigare med anledning av den ekonomiska situationen i omvärlden.
Enligt Intellectas nytillträdda vd och koncernchef Yann Blandy, som lämnar sin första kvartalsrapport, har de länge ”känt av den tilltagande oron inom euroområdet”, som påverkar den svenska
Rörelseresultatet blev -8,6 miljoner kronor, vilket är inklusive engångskostnader på 2,8 miljoner kronor.
Försämringen förklaras med att många av koncernens kunder blivit försiktigare med anledning av den ekonomiska situationen i omvärlden.
Enligt Intellectas nytillträdda vd och koncernchef Yann Blandy, som lämnar sin första kvartalsrapport, har de länge ”känt av den tilltagande oron inom euroområdet”, som påverkar den svenska ekonomin och investeringsviljan.
– Den svaga rapporten för det andra kvartalet visar att denna osäkerhet och instabilitet även har inverkat negativt på Intellectas utveckling, säger Yann Blandy i en kommentar.
Koncernens rörelseresultat för första halvåret landade, inklusive engångskostnader om 5,6 miljoner kronor, på 4,6 miljoner kronor, jämfört med 57,7 miljoner kronor motsvarande period 2011. Omsättningen uppgick till 326,4 miljoner kronor, något lägre än 378,2 miljoner kronor ifjol.
Affärsområdet Intellecta Consulting redovisar en omsättning på 76,6 miljoner kronor för andra kvartalet. Det är en minskning med 19,5 procent jämfört med andra kvartalet 2011. Rörelseresultatet blev -5,3 miljoner kronor. Resultatförsämringen beror på ”avvaktande efterfrågan”.
Omsättningen för affärsområdet Intellecta Infolog uppgick omsättningen under andra kvartalet till 86,1 miljoner kronor och rörelseresultatet blev 1,3 miljoner kronor, inte inräknat engångsposter på 4,1 miljoner kronor.
Intellecta jobbar nu med en åtgärdsplan för att möta marknadsläget och sänka koncernens kostnadsmassa. Det handlar om kostnadsneddraggningar på 13,3 miljoner kronor som ska genomföras under andra halvåret.
– Med detta sagt ser vi nu med tillförsikt framåt och agerar genom att ”gasa” inom tillväxtområdena, rörlig- och digitalmedia, ”satsa på sälj” och förvärv samt ”bromsa” genom ytterligare sänkning av kostnaderna, säger Yann Blandy i en kommentar.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.