– Alla Berghs-casen som lämnades in till tävlingen handlade om just innovativt tänkande. Det betyder att man tänker helt nytt och låter produkten vara utgångspunkten i kommunikationen. Det gäller att tillföra ett värde för den man vill kommunicera med. Marknadsföring ska ge ett sådant mervärde att kunden vill ha en relation, information och vill dela den, säger Camilla Wallander.
Är innovationer digitala?
– Nej, det behöver de absolut inte vara. Det handlar om att hitta sätt att engagera människor. Det räcker inte längre att bara säga att man är bättre än andra företag, det måste bevisas. Ett bra sätt att göra det på är att skapa en lösning eller ett värde för mottagaren. En innovativ lösning kan vara ett möte med målgruppen på ett oväntat sätt. Det kan vara ett fysiskt möte, men det måste vara väldigt relevant – inga roll ups.
Camilla Wallander har precis anlänt till Almedalen och har därför svårt att svara på vilka som är de mest innovativa kommunikatörerna på plats.
– Hela matidén är väldigt bra. Förra året var det ett företag som delade ut gårdagens mackor för att visa på att det går att återanvända mat och att deras varumärke kan stå för det. Det är ett innovativt sätt att föra fram ett budskap.
Hon fortsätter:
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...