Martin Alsander, som tidigare varit vice vd för Metro International samt styrelseordförande i Metro Sverige, tillträdde som vd på Infopaq i januari i år.
 
Trots att han knappt suttit i ett år väljer Martin Alsander att vid årsskiftet lämna bolaget. Istället går han till Stampen media partner, där han blir vd. Han efterträder Pelle Mattisson som blir koncernchef för Stampen medan nuvarande vdn Tomas Brunegård blir ordförande för koncernen.
 
– Ja, det är bara en olycklig omständighet att jag fick erbjudandet just nu. Men det är ett fantastiskt spännande jobb, så det var ett enkelt beslut, inte mycket att tveka på egentligen, säger han.
 
Stampen media partner, som startades 2007, driver koncernens utveckling inom Lifestyle media, Mobile media, Experience media, Outdoor media och Editorial media. Bolaget har en omsättning på cirka 700 miljoner kronor och 400 medarbetare.
 
På Infopaq ersätts Martin Alsander av Linda Fors, ir-chef på Metro International.
 
– Det hade kanske varit roligt att vara med på hela resan med Infopaq, men nu lämnar jag över till Linda. Hon är väl insatt i vad vi gör med sin roll som ir-chef på Metro.
 
Infopaq tycks hämta många från Metro?
– Ja, det är väl bra? Det är en bra företagskultur inom Kinnevikgruppen, med mycket fokus på försäljning, det passar in på Infopaq.
 
Har du redan nu några tankar på hur du ska utveckla Stamen media partner?
– Nej, det är nog alldeles för tidigt att säga. Jag ska först avsluta mitt jobb på Infopaq för att sedan träffa alla vdar och nyckelspelare inom Stampen media partner och diskutera med dem.
 
Som Dagens Opinion tidigare rapporterat slutar även Infopaqs vice vd Sakari Pitkänen, som även han kommer från Metro.