Ytterligare en stor printslukare går över till helt digitalt. Efter 70 år skrotar inredningskedjan Ikea sin papperskatalog.

Ikea skriver i ett (digitalt) utskick: ”tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud”.

”Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt”, kommenterar Konrad Grüss, Managing director på Inter Ikea Systems, som är den globala franchisegivaren och som har fattat beslutet att sluta tryck Ikea-ktalogen.

Ikea ska nu använda sig av sina erfarenheter från att nå kunderna digitalt.

”De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagera med våra kunder, via exempelvis Ikea.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna”, kommenterar Per Stolt, marknadschef på Ikea Sverige.

Ikea berättar också att företagets globala försäljningen online med ökade med 45 procent under 2019 och att Ikea.com hade ”över fyra miljarder besök”.

Dock kommer Ikea att hylla katalogen i print genom att ge ut en ”bok fylld med inspiration och tips om heminredning”.