Det enligt ett internmejl som gått ut till medarbetarna på IDG.
 
Där skriver kommunikationschefen Per Danielson om IDGs avsikt att lägga ned både Computer Swedens och Techworlds printupplagor, som en del av en ”förändringsprocess”.
 
Målsättningen är att skrota papperstidningarna redan vid månadsskiftet juni/juli. Något formellt beslut har dock ännu inte fattats.
 
Per Danielson bekräftar planerna för Dagens Opinion.
 
– Vi siktar på att gå mot att bli ett 100 procent digitalt medieföretag. Vi ser en tydlig trend där våra läsare och annonsörer vill ta del av vårt material och marknadsföringstjänster online, säger han.
 
Computer Sweden, som funnits sedan 1983 och haft som mest 144 000 läsare, har i dag 16 000 betalande prenumeranter. Tanken är att både Computer Sweden och Techworld ska bli helt digitala produkter.
 
Tidigare har IDG även skrotat pappersupplagorna för bland annat Internetworld, M3 och Macworld.
 
– Istället för att försöka bromsa en nedåtgående trend inom print är det bättre att kliva av i tid och lägga full energi på att serva våra kunder med det de vill ha, nämligen ännu fler och bättre digitala tjänster. Vår erfarenhet är att det ger ett betydligt större utrymme för att skapa tillväxt, säger Per Danielson.
 
Enligt Dagens Opinions uppgiftslämnare planerar IDG dessutom att kraftigt skära ner på antalet affärsområdeschefer med ungefär två tredjedelar, något Per Danielson dock dementerar.
 
– Något sådant beslut finns inte att kommentera. Vi gör såklart ständigt förändringar för att anpassa oss efter nya möjligheter på marknaden och se till att vi är marknadens bästa partner för annonsörer som vill nå våra attraktiva läsargrupper, säger han.
 
UPPDATERING: I en tidigare version uppgavs fel upplagesiffror för Computer Sweden.