Pr-byrån Welcom hjälper IBM med en kampanj runt sajten www.snartsagt.se. Där är det tänkt att ungdomar ska skriva in vad de tycker svenska politiker bör säga i sina Facebookuppdateringar.
Detta är en del IBMs övergripande ungdomskampanj Ett smartare Sverige. I ett utskick skriver IBM att på sajten kan ungdomarna göra sin röst hörd. På utskicket står som kontaktperson Andreas Lundgren, marknadschef på IBM. Men han får inte göra sin röst hörd. Efter en stunds pratstund frågar han om det rör sig om en intervju. I så fall måste det ordnas ett möte där presschefen deltar.
– IBMs policy är att presschefen måste vara med på mötet. Det är den policy vi har, säger Andreas Lundgren.
Varför?
– Det är bara en sådan policy vi har. Den genomsyrar hela bolaget.
Men du är ju en vuxen man. Du kan väl få prata?
– Det tycker jag också. Men IBMs regler säger att presschefen ska närvara vid intervjuförfarande.
En kort stund senare ringer presschefen Carina Ginstmark upp och föreslår ett möte.
– Men vi måste ju inte träffas. Jag kan lyssna in på samtalet.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.