Förra veckan gick TCOs tankesmedja Futurion ut och berättade om planerna på en egen digital Almedalsvecka för arbetsmarknadsfrågor. Nu kör Hyresgästföreningens Boinstitutet igång en digital almedalsvecka för bostadsfrågor i samarbete med Ikeas och Skanskas bostadsbolag Boklok.

Initiativet kallas Digitala Almedalen c/o Boinstitutet och öppnar för alla som hade tänkt sig hålla aktiviteter med bäring på bostadsfrågor i Almedalen. Boinstitutet står för en studio i Stockholm dit arrangörer kan komma och hålla sina seminarier eller mingel 29 juni, 30 juni och 1 juli.

– Vi planerar för att ha tre heldagar. Tanken är att blanda 45- och 30-minuterpass med till exempel seminarier med inbjudna gäster, digitala mingel och poddinspelningar. Vi blir plattformen för bostadsfrågor. Nu gör vi så att alla kan genomföra sina seminarier, säger Moa Andersson, som är verksamhetsledare för Boinstitutet.

Hon lägger till:

– Det ska ska finnas en bostadskoppling sedan vill gärna att andra branscher hakar på, fler skulle kunna göra en care of house, Vårdföretagen skulle till exempel kunna göra en digital almedalsvecka om vård. Vi kunde samsas under samma paraply. Jag tror att vi är i ett läge där man behöver göra det bästa av situationen.

Boinstitutet hade inte planerat några egna arrangemang i Visby i år, men kör alltså nu igång ett fullmatat program från Stockholm och utan att ha passerat Region Gotland.

– Det här öppnar upp för ett mer demokratiskt Almedalen där allmänheten kan ta del av veckan på ett annat sätt utan att behöva åka till Gotland. Det kan också vara bra för utvecklingen av Almedalsveckan att fundera kring hur många seminarier det är rimligt att ha. Nu kan vi se över möjligheten att flera arrangörer slår ihop sina seminarier till ett i stället.

Hur ska ni få tittare?
 – Vi kommer att marknadsföra oss i sociala medier framförallt. Men vi har inte lagt upp kommunikationsplanen än.

Boinstitutet jobbar med byrån Fröjd. Producent för sändningarna är Paulina Modlitba.