H&M och Coop vägrade att svara på Sekos undersökning om sjömännen
Bakgrunden är att 90 procent av den svenska handeln sker via sjötransporter där arbetsvillkoren enligt Seko är undermåliga. Seko skulle därför tillsammans med Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) undersöka villkoren för sjömännen som transporterar det svenska näringslivets gods, sammanlagt 200 miljoner ton per år. Uppdraget lades ut på journalisten Helene Götberg och hållbarhetskonsulten Jerker Thorsell som högg i sten
Bakgrunden är att 90 procent av den svenska handeln sker via sjötransporter där arbetsvillkoren enligt Seko är undermåliga. Seko skulle därför tillsammans med Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) undersöka villkoren för sjömännen som transporterar det svenska näringslivets gods, sammanlagt 200 miljoner ton per år. Uppdraget lades ut på journalisten Helene Götberg och hållbarhetskonsulten Jerker Thorsell som högg i sten. Volvo personvagnar AB, SCA skogsindustrier, ICA, Clas Ohlson, Nilsongroup, Hemtex, Lindex och Dem Collective svarade på enkäten. Kraftfood, Intersport och Ikea tackade nej. LG och Bauhaus, återkom aldrig.H&M, Coop och Preem lovade att svara, men gjorde det inte.
– Vi har märkt är att företagens intresse inte är så stort. En förklaring är att tänket kring sociala regler i transportledet i är så utvecklat. Så verkar det som om ansvaret faller mellan stolarna. Företagen utgår från att någon annan tar ansvaret och att detta sedan skjuts längre och längre fram till själva frakten Dessutom är priset på transporter väldigt avgörande, säger Amanda Mogensen, kommunikationsstrateg på Seko Sjöfolk.
Rapporten är startskottet i ett långsiktigt arbete där Sekos har två syften:
* Få företagen att börja tänka i etiska riktlinjer även för transporterna.
* Se till så att regeringen utformar sin sjöfartspolitik så att svensk sjöfart inte stärker sin konkurrenskraft genom att tumma på arbetsvillkoren.
– Det ser inte särskilt bra ut för tillståndet för sjömännen. De har ibland helt oacceptabla arbetsvillkor och en del jobbar med risk för livet. Vi har hört talas om sjuka sjömän som har kastats över bord. Rapporten är en undersökning över hur det ser ut. Nu går vi vidare för att se vad vi kan göra åt det, säger Amanda Mogensen.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.