H&H Group förvärvar Creo Media Group med 25 anställda och en omsättning på 40 miljoner kronor.
H&H Group förvärvar Creo Media Group med 25 anställda och en omsättning på 40 miljoner kronor.
– Rörlig bild som del i kommunikationsmixen blir bara större. Vi känner Creo och har gjort ett antal projekt med dem. Vi hade samtal med dem och det här blev snabbt en fråga vi ville jobba vidare med, säger Martin Petersson vd för H&H Group.
 
Varför måste ni köpa byrån, hade det inte räckt att samarbeta?
– Det finns en skillnad i att finnas i samma familj. Dessutom tycker vi att den starkar tillväxten i området är viktig att ha en ordentlig position i. Creo är kanske den starkas aktören på området.
Martin Petersson definierar Creo som en kommunikationsbyrå inom rörlig bild och berättar att byrån kommer att sitta kvar på Hälsingegatan i Stockholm.
 
Vilken roll får Creo hos H&H?
– Creo blir vår sjätte kommunikationsbyrå. De har långa och starka relationer med sina kunder, varav Scania är den största. Det är fortsatt viktigt att byrån har ett eget erbjudande. Det är inte tal om att den ska bli en intern serviceorganisation.
 
Creo grundades 2009 av Niclas Grunewald, Emalee Mandl och Henry Askensten. Fem delägare blir ägare i H&H. Affären görs på samma sätt som när H&H köpte Jung Relations.
– Vi köper 100 procent av aktierna. Ägarna får en del kontanter och blir delägare i H&H Group. Det ger alla ett incitament att bygga gruppen vidare.
Det spär också ut huvudägarna ägarandelar, hur mycket har ni kontroll på egentligen?
– Det bidra mer positivt än det späder ut. Vi fyra huvudägare, äger ännu närmare 90 procent tillsammans.