– Jag tycker att det ska vara någon som vill påverka en agenda, en aktör som vill förändra något. Inte bara någon som söker uppmärksamhet. För den skull så behöver jag inte nödvändigtvis hålla med deras opinionsbildning. Det tycker jag vi lyckats bra med i juryn under de senaste åren med tanke på Almedalsdrinken och #sittmeddawit, säger Stina Morian.
Vilken Almedalsaktivitet har gjort störst intryck på dig under åren?
– Almedalsdrinken är min favorit bland hetastvinnarna. Nykterhetsrörelsen har påverkat veckan något oerhört. Det är inte längre okej att servera bara alkohol och ramlösa på eventen. Nu finns det nästan alltid fler och roliga alternativ för de som inte dricker. Många väljer helt bort att servera alkohol.
Det har aldrig varit ett företag som vunnit, vad beror det på?
– Det handlar om att företag inte driver åsikter på det sättet som organisationer och föreningar gör. Om de hade gjort det så skulle de få en massa människor emot sig. Men ett medieföretag skulle kunna vinna. Man kan tänka sig att till exempel Expressen skulle kunna ha gjort Dawit-kampanjen.
Har du blivit mutad någon gång?
– Nej, det tror jag inte. Men Almedalen är full av vin och middagar. Kvällen innan vi presenterar vinnaren blir hela juryn bjuden på middag av Westander.
Går det att muta dig?
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...