Haypp Group, som driver e-handeln Snusbolaget.se hämtar en hållbarhetschef från byrån The Labyrinth.

Det är Erik A.O. Engström som får i uppdrag att driva Haypps hållbarhetsarbete. På Haypp kommer han att jobba i kommunikationsavdelningen, med Markus Lindblad, som chef. Han har en bakgrund i British American Tobacco medan Erik A.O. Engström har sin bakgrund i Philip Morris.

Hur gick det till när du fick jobbet?
  –  Jag blev tillfrågade om att söka en tjänst hos Haypp och efter ett par intervjuer samt en del diskussioner vi överens. Under processen kändes det bra från bådas håll. Jag har följt utvecklingen av Snusbolaget ett par år och känner till Markus Lindblad från mina sex år på Philip Morris då vi båda jobbade med regulatoriska frågor i Sverige och Norge. Under hösten har jag gått en certifieringsutbildning som av branschorganisationen Hållbar E-handel anordnar.

Vad innebär certifiering och vad ska du uträtta?
  –  Certifieringen ger ökad kunskap och fler verktyg för att leda hållbarhetsarbetet i det egna företaget och de särskilda utmaningar som e-handeln möter. På Haypp Group kommer jag delvis fortsätta mitt arbete mot beslutsfattare, myndigheter och kommunikationen till konsumenter samt övriga delar av allmänheten om hur ett skadereduceringsperspektiv rädda liv. Den andra delen är att växla upp hela vårt hållbarhetsarbete från hållbarhetsstrategi till lokala aktiviteter och upprättande av en hållbarhetsredovisning.

Vad får du för lön?
  –  Min lön är på en nivå som jag och min arbetsgivare är överens om. Haypp erbjuder mig andra delar som jag också värdesätter.