Hur viktigt är det egentligen vad folk tycker om det du gör? Kunderna kommer till din butik, de plockar varor som aldrig förr i din virtuella shoppingvagn och gänget i kassan har precis det där flytet som ni drömde om när förra personaldagen planerades.
 
Vad spelar det för roll om det finns lite frågor av skiftande karaktär på ett forum här och en blogg där? Affärerna blomstrar ändå.
 
Tills den dag då en fråga fått stå obesvarad lite för länge och någon som tror sig veta tillhandahåller helt fel fakta. Den dag då vad som börjar som en harmlös fråga slutligen tornar upp sig likt en tsunami av irriterade före detta kunders uttryck på nätet inser du att något måste göras. Men då är det förmodligen för sent.
 
Vilken tur då att du väljer att läsa vidare.
 
Jag vet att vi pratat om det här tidigare. Jag vet att du läst sönder dig på inlägg om hur viktigt det är att lyssna och hur många gånger någon som jag stått framför dig på en scen och pekat med hela handen medan jag gång på gång fått dig nickandes hålla med om att Ja, nu banne mig ska det lyssnas och sen ska det skapas dialog för allt vad tygen håller. Och vad blev det av det? Inte så mycket va?
 
Vet du, jag tror jag förstår varför. De konkreta exemplen på hur och varför var inte så många då på den tiden. Vi förstod att det var viktigt, men sen när vi skulle göra allvar av det blev det genast mycket svårare. Att slå en strike är sjukt enkelt tills man står där med klotet i handen, någon annans svett i skorna och händer blöta som wettextrasor.
 
Ta nu min hand, läsare och vän, så ska vi på 1 432 tecken till gå igenom vad du ska göra.
 
Getsatisfaction.com är en plats där företag skapar sin egen frågelåda och dit leder alla frågor om sin verksamhet. På plats finns företagets officiella representanter och svarar. Transparent, snyggt, tydligt och alla blir nöjda.
 
En svensk motsvarighet är Kundo.se. Bokus gör ett kanonjobb där och svarar på allt – högt som lågt. Se och lär.
Kundos har även en smart Tyck till-knapp som man lätt integrerar på sin egen site för att lättare fånga upp besökarnas åsikter. Samtliga enheter: Inför nu. Slut.
 
Äger du ett hotell? Men se för bövelen till att registrera er på Tripadvisor och besvara frågorna och åsikterna som era gäster framför. Det hade kanske hjälpt Hotel Västberga att slippa stämpeln som Stockholms lägst rankade hotell (plats 138 av…just det… 138).
 
Quora.com är en tämligen färsk spelare där man kan ställa frågor mellan himmel och jord. Kolla vad som skrivits om ditt företag. Tyvärr tillåter de inte företagen själva att gå in och svara i dagsläget. Men det kommer och då ska du stå först i kön. Det är en order.
 
Har du läst vad som skrivs om dig på Rejta.se? Om inte, gör det. De glada kommentarerna piggar upp dig och kritiken ska du ta åt dig av för det gör dig bara bättre.
 
Besvara och hantera det som rör dig på Fairshopping.se.
 
Ett gäng arga kritiker som ofta skriker? Bygg en hyllningssajt till dem.
Sura kunder? Bjud in dem till personalfesten.
Överlyckliga bloggare? Skriv ett brev och tacka.
 
Du kan göra det här. Du vill det. Du måste.
 
Frågor på det?
 
Johan Hedberg är konsult inom sociala medier på Springtime