• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

06 Feb 2011

”Har du läst om dig på Rejta.se? Gör det. Nu”

Hur viktigt är det egentligen vad folk tycker om det du gör? Kunderna kommer till din butik, de plockar varor som aldrig förr i din virtuella shoppingvagn och gänget i kassan har precis det där flytet som ni drömde om när förra personaldagen planerades.   Vad spelar det för roll om det finns lite frågor av skiftande karaktär på ett forum här och en blogg där?

Hur viktigt är det egentligen vad folk tycker om det du gör? Kunderna kommer till din butik, de plockar varor som aldrig förr i din virtuella shoppingvagn och gänget i kassan har precis det där flytet som ni drömde om när förra personaldagen planerades.
 
Vad spelar det för roll om det finns lite frågor av skiftande karaktär på ett forum här och en blogg där? Affärerna blomstrar ändå.
 
Tills den dag då en fråga fått stå obesvarad lite för länge och någon som tror sig veta tillhandahåller helt fel fakta. Den dag då vad som börjar som en harmlös fråga slutligen tornar upp sig likt en tsunami av irriterade före detta kunders uttryck på nätet inser du att något måste göras. Men då är det förmodligen för sent.
 
Vilken tur då att du väljer att läsa vidare.
 
Jag vet att vi pratat om det här tidigare. Jag vet att du läst sönder dig på inlägg om hur viktigt det är att lyssna och hur många gånger någon som jag stått framför dig på en scen och pekat med hela handen medan jag gång på gång fått dig nickandes hålla med om att Ja, nu banne mig ska det lyssnas och sen ska det skapas dialog för allt vad tygen håller. Och vad blev det av det? Inte så mycket va?
 
Vet du, jag tror jag förstår varför. De konkreta exemplen på hur och varför var inte så många då på den tiden. Vi förstod att det var viktigt, men sen när vi skulle göra allvar av det blev det genast mycket svårare. Att slå en strike är sjukt enkelt tills man står där med klotet i handen, någon annans svett i skorna och händer blöta som wettextrasor.
 
Ta nu min hand, läsare och vän, så ska vi på 1 432 tecken till gå igenom vad du ska göra.
 
Getsatisfaction.com är en plats där företag skapar sin egen frågelåda och dit leder alla frågor om sin verksamhet. På plats finns företagets officiella representanter och svarar. Transparent, snyggt, tydligt och alla blir nöjda.
 
En svensk motsvarighet är Kundo.se. Bokus gör ett kanonjobb där och svarar på allt – högt som lågt. Se och lär.
Kundos har även en smart Tyck till-knapp som man lätt integrerar på sin egen site för att lättare fånga upp besökarnas åsikter. Samtliga enheter: Inför nu. Slut.
 
Äger du ett hotell? Men se för bövelen till att registrera er på Tripadvisor och besvara frågorna och åsikterna som era gäster framför. Det hade kanske hjälpt Hotel Västberga att slippa stämpeln som Stockholms lägst rankade hotell (plats 138 av…just det… 138).
 
Quora.com är en tämligen färsk spelare där man kan ställa frågor mellan himmel och jord. Kolla vad som skrivits om ditt företag. Tyvärr tillåter de inte företagen själva att gå in och svara i dagsläget. Men det kommer och då ska du stå först i kön. Det är en order.
 
Har du läst vad som skrivs om dig på Rejta.se? Om inte, gör det. De glada kommentarerna piggar upp dig och kritiken ska du ta åt dig av för det gör dig bara bättre.
 
Besvara och hantera det som rör dig på Fairshopping.se.
 
Ett gäng arga kritiker som ofta skriker? Bygg en hyllningssajt till dem.
Sura kunder? Bjud in dem till personalfesten.
Överlyckliga bloggare? Skriv ett brev och tacka.
 
Du kan göra det här. Du vill det. Du måste.
 
Frågor på det?
 
Johan Hedberg är konsult inom sociala medier på Springtime

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram