Under 2013 investerade Ica 1,2 miljarder kronor brutto i reklamutrymme. Då ingår inte rabatter eller alla investeringar i internet-reklam och sökordsannonsering. Näst mest lägger Elgiganten som därmed passerade KF, läs Coop.
Konsumentjätten Procter & Gamble ökade reklamköpen  rejält under 2013 och kom nästan i fatt rivalen Unilever. Båda spenderade en dryg halv miljard kronor på reklamköp.
McDonalds minskade sina reklamköp rejält och dalade från plats elva till sjutton på listan över de största reklamköparna.
Listan domineras av matleverantörer (7 st), teleoperatörer (3 st) och biltillverkare (2 st) och hemelektronikkedjor (2 st).

Sveriges största reklamköpare 2013, miljoner kronor, brutto
1(1)   Ica  1.153
2(3)   Elgiganten  760
3(2)   KF  658
4(5)   Unilever  513
5(8)   Procter & Gamble  507
6(4)   Telia  476
7(6)   Media Markt  462
8(9)   Telenor  452
9(13)   Loreal Sweden  441
10(10)  Tre  417
11(7)   Svenska Spel  414
12(12)   Volkswagen  358
13(14)   Volvo  329
14(15)   Tele2  325
15(16)   Ikea  324
16(18)   Viasat  315
17(11)   McDonalds  310
18(17)   Willys  308
19(19)   Orkla  293
20(20)   H&M  285