Under 2013 investerade Ica 1,2 miljarder kronor brutto i reklamutrymme. Då ingår inte rabatter eller alla investeringar i internet-reklam och sökordsannonsering. Näst mest lägger Elgiganten som därmed passerade KF, läs Coop.
Konsumentjätten Procter & Gamble ökade reklamköpen rejält under 2013 och kom nästan i fatt rivalen Unilever. Båda spenderade en dryg halv miljard kronor på reklamköp.
McDonalds minskade sina reklamköp rejält och dalade från plats elva till sjutton på listan över de största reklamköparna.
Listan domineras av matleverantörer (7 st), teleoperatörer (3 st) och biltillverkare (2 st) och hemelektronikkedjor (2 st).
Sveriges största reklamköpare 2013, miljoner kronor, brutto
1(1) Ica 1.153
2(3) Elgiganten 760
3(2) KF 658
4(5) Unilever 513
5(8) Procter & Gamble 507
6(4) Telia 476
7(6) Media Markt 462
8(9) Telenor 452
9(13) Loreal Sweden 441
10(10) Tre 417
11(7) Svenska Spel 414
12(12) Volkswagen 358
13(14) Volvo 329
14(15) Tele2 325
15(16) Ikea 324
16(18) Viasat 315
17(11) McDonalds 310
18(17) Willys 308
19(19) Orkla 293
20(20) H&M 285
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...