– Det har ju uppmärksammats sedan tidigare. Och vi har många kunder i offentliga sektorn, så offentlighet är något vi får hantera, säger Gullers vd Annika Sjöberg.
 
Vad innebär uppmärksamheten för er som byrå?
– Det är lite svårt att säga. Våra kunder vet ju att vi har den här typen av tjänster. Jag tror inte allmänheten bryr sig så mycket.

Det diskuteras om det är ett vettigt sätt att använda skattepengar på. Hur ser du på det?
– Vi har ett samhälle som är väldigt mediedrivet. Då är väl inte rådgivning om mediefrågor inte konstigare än exempelvis juridiska frågor. Och vad hade alternativet varit? Att FOI skulle sitta med en stor stab och vänta? Det kostar också mycket pengar.
Annika Sjöberg tycker debatten är ”förenklad”.

– Förhoppningsvis ska väl köp av konsulttjänster i de flesta fall vara lönsamma.

 
300 000 kronor – är det en rimlig summa?

– Det kan man tycka olika om. Men det är enligt ett timarvode som är gängse upphandlat och enligt det ramavtal vi har.